Siirry sisältöön

Maailman ensimmäisestä Gisellestä prinsessaehdokkaaksi ja kotiäidiksi

Gisellen alkuperäinen koreografi Jules Perrot teki teoksen nimiroolin vuonna 1841 lahjakkaalle nuorella italialaistanssijattarelle Carlotta Grisille, jonka kanssa Perrot’lla oli suhde. Carlotta tanssi pääroolin teoksen kantaesityksessä ja nousi maailmanmaineeseen, mutta Perrot työnnettiin sivuun – niin koreografin tehtävästä kuin suhteestakin. Miten kävi Carlotta Grisin?

Teinitähti koreografin suojatiksi

Carlotta Grisi ja Jules Perrot
Carlotta Grisi ja Jules Perrot 1840-luvulla Bouve Sharpin litografiassa

Carlotta Grisi syntyi italialaisessa Visinadan kaupungissa, joka nykyisin kuuluu Kroatiaan, vuonna 1819. Carlottan perhe oli läheisessä yhteydessä oopperamaailmaan, sillä hänen siskonsa Ernesta sekä serkut Giuditta ja Giulia olivat laulajia. Carlottalla sanottiin olevan niin ikään kaunis lauluääni, mutta hän päätti opiskella tanssijaksi, ja aloitti La Scalan balettikoulussa Milanossa seitsemänvuotiaana. Jo kymmenvuotiaana hän sai työskennellä La Scalan baletin kuorotanssijana.

Carlotta ja hänen sisarensa toteuttivat Italian-kiertueen Carlottan ollessa vain 14-vuotias, ja kiertueella hän tanssi sisarensa esiintyessä laulajattarena. Kiertueen vieraillessa Napolissa Carlotta tapasi tanssija-koreografi Jules Perrot’n, joka tuolloin työskenteli Pariisin oopperassa. 24-vuotiaalla Perrot’lla oli suhde Marie Taglionen, yhden aikakauden kuuluisimmista tanssijattarista, kanssa. Perrot’n ja Taglionen suhde kuitenkin viileni ja nuoresta Carlottasta tuli Perrot’n suojatti.

Carlotta ja Perrot saavat aviottoman lapsen

Perrot toi Carlottan Pariisiin, valmensi häntä ja teki hänelle koreografioita. Hän ihastui Carlottaan tanssijana, mutta myös hänen lempeään ja vaatimattomaan luonteeseensa, ja pari muutti yhteen asumaan. Carlotta tanssi Perrot’n kanssa debyyttinsä Lontoossa 17-vuotiaana vuonna 1836. Yksityiselämässä Perrot’sta ja Carlottasta tuli rakastavaiset, ja he saivat myös yhteisen lapsen, Marie-Julien 1837. Pariskunta ei kuitenkaan avioitunut, vaikka Carlottaa toisinaan kutsuttiinkin rouva Perrot’ksi.

Perrot’n avustuksella Carlotta pääsi tanssimaan ja laulamaan Euroopan merkittäviin kulttuurikaupunkeihin kuten Pariisiin, Lontooseen, Wieniin, Müncheniin ja Milanoon. Carlotta pääsi esiintymään Pariisin Théâtre de la Renessainceen Perrot’n balettiin Le Zingaro, ja jo muutaman kuukauden kuluttua hänet kiinnitettiin Pariisin oopperan tanssijattareksi.

Kolmiodraama Gisellen kulisseissa

Carlotta Grisi Gisellessä
Carlotta Grisi Gisellen roolissa 1841

Jules Perrot’n valmistellessa uutta teostaan Giselleä Pariisin oopperalle hän valitsi päärooliin Carlottan, joka oli luonteeltaan ja olemukseltaan juuri oikeanlainen henkilö rooliin. Perrot työskenteli ahkerasti hänen kanssaan päämääränään nostaa Grisi aikakauden loistavimpien balettitanssijoiden joukkoon Gisellen ensi-illassa. Perrot’lla oli suunnitelmissa myös viedä Carlotta vihille kantaesityksen jälkeen.

Perrot ei kuitenkaan ollut ainoa mies, joka oli ihastunut Carlottaan. Myös Gisellen käsikirjoittaja Théophile Gautier koki romanttisia tuntemuksia Carlottaa kohtaan, ja miesten välille kehittyi mustasukkaisuusdraama, jonka seurauksena Perrot erotettiin koreografin tehtävästä, ja Gisellen koreografian viimeisteli Jean Coralli. Grisi nousi maailmanmaineeseen Gisellen ensi-illan huikaisevana tanssijana, ja hänen palkkansa Pariisin oopperassa nelinkertaistettiin vain parissa vuodessa. Perrot’ta ei edes mainittu kantaesityksen koreografina, vaikka hän oli laatinut kaikki Carlottan tanssimat numerot.

Carlottan menestyksen seurauksena myös suhde Perrot’hon alkoi viilentyä, eikä Perrot’n suunnittelemia häitä koskaan pidetty. Perrot’n ja Carlottan tiet kohtasivat kuitenkin jälleen Lontoossa 1840-luvulla, kun Carlotta esitti pääroolia Perrot’n Esmeraldassa. Carlotta ja Perrot esiintyivät yhdessä useissa suosituissa teoksissa Pariisissa ja Lontoossa, mutta suhde oli kuitenkin vain ammatillinen.

Ura jatkuu Pietarissa – kilpakosija nai sisaren

Vuonna 1850 Carlotta jatkoi uraansa Pietarissa, joka oli kohoamassa balettimaailman pääkaupungiksi. Hän työskenteli vuosina 1850–53 Pietarin keisarillisen baletin ensitanssijana tehden merkittäviä päärooleja ja työskennellen myös yhdessä Pietariin siirtyneen Perrot’n kanssa.

Carlottaan ihastunut, kolmiodraaman aiheuttanut Théophile Gautier jäi ilman Carlottaa, mutta sen sijaan hän nai Carlottan sisaren Ernestinan. Gautier säilytti sisaren kautta läheisen yhteyden Carlottaan loppuelämänsä ajan.

Prinssi päättää Carlottan tanssijanuran

Carlotta Grisi 1865
Carlotta Grisi valokuvassa vuonna 1865

Vuonna 1854 Carlotta muutti tyttärensä kanssa Pietarista Varsovaan, tarkoituksenaan jatkaa tanssijanuraansa uudessa kaupungissa. Kohtalo kuitenkin puuttui peliin, sillä Carlotta tapasi prinssi Léon Radziwillin, ja alkoi odottaa hänelle lasta. Prinssi vaati Carlottaa lopettamaan tanssijan uransa tämän ollessa huipulla. Grisi synnytti toisen tyttärensä Léontinen 34 vuoden iässä ja vetäytyi genovalaiseen huvilaan viettämään rauhallista perheenäidin elämää lastensa kanssa.

Julkisuudesta vetäytynyt Grisi jatkoi elämäänsä Genovassa seuraavat 46 vuotta ja menehtyi ihailijoidensa jo unohtamana vuonna 1899, vain kuukautta ennen 80-vuotissyntymäpäiväänsä. Grisin hautamuistomerkki sijaitsee Saint-Jeanin hautausmaalla Genovassa, mutta hänen huvilansa on sittemmin purettu.

Teksti JUSSI ILTANEN

Lue lisää Giselle-baletista