Siirry sisältöön

Valoa, valoa, valoa

Kun alkutalven ujo aurinko alkaa heräilemään, on ilmassa helpostusta. Takana on kiireinen juhlavuosi, jolloin toinen toistaan upeammat tapahtumat rikastuttivat Kansallisoopperan ja baletin tarjontaa. Only the Sound remains, Kullervo, Syyssonaatti, Kalevanlanmaa, Suomi juhlii- gaala…erityistapahtumat rinta rinnan perusohjelmistomme kanssa. Lumoava talomme hehkui kirkkaana Töölönlahden iltojen pimeydessä.

Pieni jouluhuili teki tehtävänsä ja akut ladattuina aloitimme kevätkauden.

Ensimmäisenä agendalla oli vallanvaihto neljännen kerroksen nurkkahuoneessa. Jätimme tunteikkaat jäähyväiset pitkäaikaiselle ja arvostamallemme pääjohtajalle Päivi Kärkkäiselle. Koko henkilökunta järjesti hänelle yllätysgaalan. Oli upeaa nähdä kuinka monipuoliset työntekijämme heittäytyivät erilaisiin ohjelmanumeroihin. Hallinnon kuoro lauloi tiarat päässä Ultra Bran ”Sinä lähdit pois” -kappaleen, jonka dramaturgimme oli sovittanut. Orkesteripäällikkö soitti tilannetta varten kootussa bändissä käyrätorvea ukulele-kitaroiden säestyksellä. Tekniikasta nousi lavalle huikea baritoni, jonka soinnikas lauluääni räjäytti pankin. Kuoro ja orkesteri musisoivat upeasti keskikatsomossa yksin istuvalle Päiville. Baletin Minna Canthit toivat varmasti muistoja entisen opettajan mieleen. Tenori vetäisi komean My Wayn…Yes, she did it her way! Johtoryhmän kanssa vetäisimme kieli poskella ABBA-hitin omalle Mamma Miallemme.  Päiville oli myös valmistettu ihana valokuvakirja. Kaikille jäi hyvä mieli paitsi itse kiitosjuhlasta, myös kaikista yhteisistä vuosistamme.

 

Oopperan ja Baletin johtoryhmä_pääjohtaja Päivi Kärkkäisen läksiäiset
Kiitos Päivi!

Uusi pääjohtajamme Gita Kadambi tarttui innostuneena täyttä höyryä eteenpäin menevän kaakelilaivamme ruoriin. Työ tekijäänsä neuvoo on ollut jokaiselle meille arvokas ohjenuora uusissa tehtävissä. Gita on lämpimästi tervetullut työyhteisöömme!

Tammikuussa työehtosopimusneuvottelut veivät leijonanosan ajastamme. Sekä työntekijät että työnantaja pohtivat syksyn mittaan tahoillaan, minkälaisia muutoksia yhteisiin pelisääntöisiin toivottiin. Toisissa pöydissä päästiin hienosäädöllä, toisissa taas oli päämääränä suurempia muutoksia.

Neuvottelut vaativat osapuolilta turnauskestävyyttä. Sopimuksien yksityiskohdista keskusteltiin välillä pikkutunneille saakka. Kun kello käy puolta yötä, huutaa alaselkä jo apua. Etelärannan neuvotteluhuoneiden tehokas ilmastointi pitää toki työmarkkinaosapuolet hereillä mutta laulajana olin välillä hätää kärsimässä.

Muistilappu itselleni: villahuivi on TES-neuvotteluiden perusvaruste!

Etelärannan kahvipöydän tarjonta tuli myös tyhjennettyä moneen kertaan. Sen voin näin jälkikäteen todeta, että Dominokeksit ja Fasupalat eivät nyt vähään aikaan maistukaan. Tunnelma oli helpottunut, kun vihdoin ensi-iltapäivänä  saavutimme hyvässä yhteishengessä neuvottelutuloksen talon taiteellisten ryhmien kanssa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Yhdessä kehitämme työyhteisömme pelisääntöjä, jotta paremmin voimme vastata asiakkaidemme odotuksiin ja ympäröivän yhteiskunnan asettamiin haasteisiin.

Tammikuun ensi-ilta, Puccinin Madama Butterfly sai hyvän vastaanoton ja tyytyväisenä toteamme esitysten olevan lähes loppuunmyytyjä. Seuraavaksi fokus siirtyy maaliskuulle, kun Verdin romanttisen trilogian kolmas osa saa ensi-iltansa. Il Trovatore eli Trubaduuri on Espanjan sisällissodan aikaan sijoitettu traaginen tarina sukupolvien yli kantavasta kostonhimosta ja onnettomasta rakkaudesta. Barcelonan Liceun tuotanto on vaikuttava kokonaisuus. Ohjaaja Joan Anton Rechi on sijoittanut tarinaan taidemaalari Francisco Goyan, joka taltioi murhenäytelmää kuviksi. Häntä onkin kutsuttu maailman ensimmäiseksi sotakirjeenvaihtajaksi. Italialaisen oopperan ystäville on tiedossa varsinainen hittikimara, jossa voimme kuulla toinen toistaan hienompia aarioita ja kuorokohtauksia.

Mitäkö odotan? Työntäyteistä, monipuolista ja inspiroitunutta kevättä…ja valoa, valoa!

Terveisin,

Lilli

Lilli Paasikivi
Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi avaa blogissaan maailmaa teosten takaa ja kertoo Oopperan arjesta, iloista ja haasteista.