opera
"De som kommer till maskering sätter sig alltid på den första lediga stolen och jag vet aldrig på förhand vilken slags karaktär jag får tillfälle att skapa." Frisören-maskören Daniela Echkart berättar om sitt jobb på Operan och Baletten.
Äntligen! Nu kommer den efterlängtade operaklassikern Trubaduren tillbaka på Nationaloperans repertoar. Giuseppe Verdis mästerverk har låtit vänta på sig. Senast gavs Trubaduren hos oss år 2003. Med sina eldiga rytmer och undersköna melodier är Trubaduren en av världens mest populära operor. För den som ännu inte sett en enda opera är Trubaduren ett utmärkt val. Dess musikaliska fyrverkeri bjuder med en gång på genrens bästa sidor.
Yoshi Oïda är en japanskfödd skådespelare och regissör. Som regissör har han berikat den moderna europeiska teatern med asiatisk tradition.
Vet du hur stort sortiment av instrument en slagverkare i operaorkestern kan ha? En stor del av musikerna trakterar ett enda instrument, men slagverkarens repertoar kan beroende på verket bestå av så många som tjugo olika instrument.
En tjugotreårig vacker kvinna vid namn Marie Duplessis dog i lungsot i Paris år 1847. Bland lungsotens tusentals unga offer blev hon en av de mest berömda. Hon fick evigt liv som huvudperson först i en roman, sedan i ett skådespel och slutligen i operan La Traviata.
Vad gör en notarkivarie på Operan? En notarkivarie skaffar fram allt notmaterial som behövs i huset och försätter det i spelbart skick. Läs mer!
Höstsonaten är ett mångbottnat starkt relationsdrama efter Ingmar Bergman's filmmanuskript. "Dottern föder till slut fram modern" - så föreställde sig Ingmar Bergman den befriande slutuppgörelsen mellan konsertpianisten Charlotte Andergast och hennes dotter Eva. Hur ska de två kunna byta roller, så att dottern blir sin moders mor? Läs en artikel av Gunilla Hemming.
Kärleken, döden, naturen och livets mysterier har Kaija Saariaho behandlat i sin musik alltsedan ungdomsverken. Och dessa teman är närvarande i hennes musik även nu på 2010-talet. Samtidigt har det allra mest centrala kännetecknet i hennes musik, nämligen klangfärgen, fått en allt viktigare ställning: det klara har bara blivit klarare och det mörka har fått ännu mörkare schatteringar.