balett
Från Nationalbalettens första steg har dansarna utgjort ett internationellt kollektiv över riksgränser och språkområden.
Nationalbaletten har under årtiondenas lopp haft som mål att föra ut konstformen till folket, också utanför Operahuset. Å andra sidan har nya målgrupper lockats att bekanta sig med konstformen exempelvis med produktioner riktade till barn och genom att erbjuda skolelever möjlighet att komma och se repetitioner.
Useista Kansallisbaletin tanssijoista on kehittynyt tanssijavuosien aikana myös koreografeja, joiden ura on jatkunut joko omien tanssiryhmiensä koreografina, Kansallisbaletissa tai maailmalla. Varhaisimmat koreografit ryhmän sisältä löytyivät jo ennen sotia. Saxelin ja Sylvestersson nousevat balettimestareiksi Suomalaisen Oopperan baletin tanssijana työskennellyt Alexander Saxelin oli pitänyt tanssijantyönsä rinnalla omaa balettikoulua, ja hänellä oli valmius
I början av det nya millenniet inleddes en ny, över 20-årig period vid Nationalbaletten under ledning av nordiska chefer. Baletten också uppnådde den länge efterlängtade statusen som likställd med operan
Nationalbaletten letade på 2000-talet efter nya former för sysselsättning av unga dansare. 2008 antog Nationalbaletten 11 unga dansare som praktikanter på läroavtal och snart började Nationalbaletten planera en egen ungdomsgrupp för nyutexaminerade dansare i åldern 18–22 år.
När det nya decenniet började levde såväl baletten som hela samhället ett normalt liv på vintern 2020. I mars ändrades läget snabbt även i Finland.
"Jag fick mina första tåskor i gåva av min lärare. Jag var 9 år och de var av märket Grishko och storlek 1. Men också de var för stora så jag hade tjocka strumpor i dem. Jag kunde ha skorna på mig bara några sekunder, de gjorde så ont. Vid 11 år började jag använda tåskor mer regelbundet och redan året därpå deltog jag i en balettävling i tåskor. Det kändes härligt att dansa i tåskor, lätt men smärtsamt. Jag älskar att dansa på tå, och tåskorna har alltid varit en väsentlig del av mig."
"Jag tycker om att dansa barfota, för det ger ett rörelsematerial som känns bra och på sommaren tar jag alltid gärna av mig skorna. Också när jag dansar balett är mitt mål att få en bra golvkontakt. Jag hoppas att någon skotillverkare någon gång ska ta fram en balettsko som känns som en strumpa."
"Jag minns mina första skor väl. Jag var fortfarande i balettskolan och jag hade bara ett par skor i flera månader. Skorna blev helt trasiga, min familj använde inte så mycket pengar till skor, så min mamma lappade och lagade dem. När jag blev proffs, insåg jag skornas betydelse, de är ju mitt arbetsredskap." Premiärdansare Jun Xia berättar om balettskornas betydelse.