Gå till innehållet
Längd totalt 2 h 30 min
1 paus (30 min)
5 föreställningar
15.11.2019 – 12.12.2019
Operor
Huvudscenen
biljetter
15-119 €
Framförs på svenska
Textning på finska, svenska och engelska

En prisad opera som bygger på en filmklassiker

Höstsonaten för samman filmlegenden Ingmar Bergmans text och Sebastian Fagerlunds musik. Fagerlund hör till sin generations mest hyllade tonsättare. På basis av Bergmans film har Gunilla Hemming skrivit ett starkt libretto om människors val, om dolda konflikter inom en familj och möjligheten att förlåta varandra. Charlottes roll är skriven för Anne Sofie von Otter, som är en av vår tids mest berömda mezzosopraner. Von Otter sågs för första gången på Nationaloperan just i Höstsonaten.

Åldersrekommendation över 12 år.

Höstsonaten; Anne Sofie von Otter

Höstsonaten, prisad av publiken och kritikerna, har förutom vid Nationaloperan framförts vid Östersjöfestivalen i Sverige. Operan var också nominerad till årets opera vid den internationella tävlingen Opera Awards 2018.

#höstsonaten #syyssonaatti

Sebastian Fagerlund; Höstsonaten; Syyssonaatti

”Höstsonaten är ett mångbottnat starkt relationsdrama där huvudpersonerna möts under nattens sena timmar och tvingas begrunda sina val och konsekvenserna därav. Operans grundstämning bygger på det eviga ämnet: att förlåta och att acceptera en annan människa. Redan alldeles i början av kompositionsprocessen kändes det som om berättelsen och dess karaktärer bara hade väntat på mig någonstas där i sinnets skrymslen. Allt eftersom kompositionsarbetet avancerade drog operans musikaliska tidvattenvågor mig ovanligt djupt in i sina egna världar.”

– Sebastian Fagerlund

Höstsonaten; Anne Sofie von Otter; Erika Sunnegårdh

Dottern som mor, modern som dotter

Intervjun med Sebastian Fagerlund

Från film till opera: librettisten Gunilla Hemming berättar

Svenska kulturfonden stöder Höstsonaten.

Svenska_kulturfonden_logo

Höstsonaten; Anne Sofie von Otter; Erika Sunnegårdh

“A mother and a daughter, what a terrible combination.”
– Eva, Höstsonaten

Handlingen

Akt I

Det är höst och på prästgården inväntar man Charlottes förestående besök. Charlotte har som firad pianist turnerat i konsertsalarna världen runt och inte sett sina döttrar Eva och Helena på sju år. Helena är handikappad och har svårt nedsatt talförmåga. Eva och hennes man Viktor har förlorat sin treårige son Erik. Även Charlotte har drabbats av en förlust: hennes manlige vän Leonardo har dött.

Då Charlotte kommer, pratar hon först bara om sina nya kläder. Snart får hon höra, att hennes dotter Helena, som hon lämnat på en vårdhem, nu bor på prästgården. Charlotte blir ensam. Som sällskap har hon bara sin beundrande publik som hon beklagar sig för över den pinsamma situation hon hamnat i. Eva tar henne med sig för att träffa Helena. Leonardo visar sig också och kommer med antydningar om någonting som hände då de var tillsammans på Bornholm. Charlotte förstår inte vad Helena försöker säga. Hon beslutar sig för att förkorta sitt besök och hon får stöd av sin publik.

På kvällen ber Charlotte Eva spela piano, men det blir uppenbart att hon inte uppskattar sin dotters spel. Publiken verkar också uttråkad. Följande dag berättar Viktor för Charlotte hur sonen Erik hade förändrat allt i deras liv. Men strax innan han skulle fylla fyra år, drunknade Erik. ”Varför tog min käre Gud allt det här ifrån oss”, frågar Viktor. Charlotte vet inte vad hon skall säga. Enligt Eva är Erik fortfarande med henne: tankarna och känslorna känner inga gränser.

Charlotte gör sig klar för att gå och lägga sig och tar sina lugnande piller. Då hörs ett rop i det tysta huset. Eva går för att lugna Helena och möter Charlotte. Det blir en häftig diskussion där uppdämda känslor får utlopp. Eva säger sig inte veta, vad som var värre: att Charlotte var borta på konsertturné eller att hon var hemma.” En mor och en dotter, vilken fruktansvärd kombination av känslor, förvirring och förstörelse”, säger Eva.

Akt II

Eva berättar om hur det kändes, då mor alltid åkte iväg på konsertturné. Charlotte minns hur hennes karriär höll på att misslyckas. Helena skriker igen och Eva går för att se till sin syster.

Charlotte säger till publiken som prisar henne, att hon inte var beredd på en dylik diskussion. Då uppgörelsen mellan mor och dotter fortsätter, blottas hemligheter från det förflutna: Eva hade blivit med barn då hon var 18 år gammal och Charlotte övertalade henne att låta göra abort. ”Slutar man aldrig att vara mor och dotter?”

Helena berättar att Leonardo för flera år sedan under en påsksemester på Bornholm givit henne en kyss – och då hade hon varit alldeles lugn. Charlotte hade bett Leonardo stanna, för att hans närvaro gjorde gott åt Helena. Nu anklagar Eva, Viktor och Leonardo Charlotte för Helenas insjuknande. Ensam med sin publik ber Charlotte om ursäkt för alla de fel hon gjort. Hon vill göra bättring.

Då Viktor på morgonen berättar för Helena att Charlotte har rest bort, börjar Helena skrika. Eva ångrar konfrontationerna och skriver till Charlotte, att hon behandlat sin mor orättvist. Samtidigt berättar Charlotte på sitt håll för sin agent om besöket och frågar varför den sjuka Helena inte skulle få dö. Eva skriver: ”Den oerhörda möjligheten att få hjälpa och ta hand om varandra. Det får inte vara för sent.”

Galleri

Medverkande

Musik
Sebastian Fagerlund
Libretto
Gunilla Hemming
Regi, scenografi
Stéphane Braunschweig
Kostymer
Thibault Vancraenenbroeck
Ljussättning
Marion Hewlett

I rollerna

Charlotte andergast
Charlotte Hellekant
Erik
NN
Erik
Joona Eloranta
Erik
Oskari Hosio

Biljetter och föreställningar

2 h 30 min
1 paus (30 min)
5 föreställningar
15.11.2019 – 12.12.2019
Operor
Huvudscenen
biljetter
15-119 €
Framförs på svenska
Textning på finska, svenska och engelska
tis 10.12.2019
kl. 19:00
Päänäyttämö
till salu
tor 12.12.2019
kl. 19:00
Päänäyttämö
till salu
fre 15.11.2019
kl. 19:00
fre 22.11.2019
kl. 19:00
ons 27.11.2019
kl. 19:00

Beställ servering

Afternoon Tea

Salt och sött enligt säsongen

Vad får det vara? Välj dina egna favoriter från säsongens mångsidiga meny. I vår nätbutiken kan du lägg till i order både biljetter och servering.

Boka på förhand och undvika pausernas långa köer. Operarestaurangens tjänster kan bokas för tiden före föreställningen och för pausen.

Observera att för bokningar gjorda i nätbutiken kan vi inte garantera något visst bord. Vi kan även placera flera sällskap vid samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.