Det är rusning till vår kundtjänst. Det säkraste sättet att få svar är att skicka ett e-postmeddelande till adressen liput@opera.fi. Vi behandlar alla meddelanden och kontaktar dig så snabbt vi kan.
Salongsplan
Huvudscenen och Almisalen.
Kundtjänst
Biljettförsäljning, kundtjänst och öppetider.
Servering
Operarestaurangen trollar fram läckra kulinariska upplevelser som sätter guldkant på din kväll.
Ankomst
Till operahuset kommer man behändigt med bil, allmänna transportmedel eller t.ex. med cykel.
Programblad
Fördjupa dig i verken med stöd av programbladen.
Rabatter
Flexibel prissättning, olika biljettyper, rabatter, utbyte av biljetter. Läs mera om försäljnings- och leveransvillkor.
”Allting gick så bra från ögonblicket, då jag öppnade ytterdörren ända tills jag stängde den på väg ut från Operan. Mina operaupplevelser har nu pågått i över 50 år och utan besvikelser.”
Huvudscenen
Operans och Balettens huvudscen har 1300 platser i salongen. I samband med renoveringen år 2015 fick salongen bekväma stolar med god sikt från nästan alla platser. Parketten stiger mot de bakre raderna. Därför syns inte textmaskinens översättningar riktigt i sin helhet från den sista eller 19:e radens yttersta platser 698–700 och 725–727.
Från balkongerna ser man också utmärkt men skyddsräcket kan begränsa sikten på första bänkradens sidoplatser på andra balkong och första bänkraden på tredje balkong.
På huvudscenens parkett har induktionsslinga eller hörslinga installerats. Bekanta dig med induktionsslingans hörbarhetskarta här.

Almisalen
På Operans och Balettens mindre scen visas varje säsong helaftonsoperor, kortare barnföreställningar och gästspel. Almisalen har 200–500 sittplatser beroende på evenemanget.
Almisalen har fått sitt namn efter Nationaloperans långvarige chef Alfons Almi.
Biljettkontroll
Det går bra att visa upp biljetten i din smartphone och printade biljetter behöver inte vikas. Biljetten anger din exakta plats och om det är bättre att gå in från höger eller vänster sida. Till parketten går man några trappsteg nedåt från huvudfoajén. Första balkong finns i nivå med huvudfoajén. Till andra eller tredje balkong kommer man med hiss eller trappor.
Radnumren finns i ändan av bänkraderna och sittplatsens nummer finns på själva stolen. Du kan kolla din plats på förhand med hjälp av salongsplanen tidigare på denna sida.
Ankomst
Huvudingången vid Mannerheimvägen öppnas normalt en och en halv timme före huvudscenens föreställning. Hinderlös ingång finns från Tölövikens sida (Tölövikens ingång). Det är lätt att ta sig till operahuset med kollektivtrafik: alldeles invid Operan stannar bl.a. spårvagnarna 1, 2, 4, 8 och 10.
Parkering
Den närmaste offentliga parkeringsplatsen finns ca 100 meter från Operahuset vid Tallbacken. På parkeringsplatsen finns betalbara platser må–fr kl. 9-21.00. Vardagskvällar och under veckosluten är parkeringen gratis. Det är ofta ont om plats på området eftersom parkeringen förutom Operan också betjänar kunder till Tölö sporthall, Olympiastadion och Sonera Stadium samt Tölöbor i allmänhet. Det lönar sig att reservera lite tid för att leta efter parkeringsplats.
Gratis garderob
Av brandsäkerhetsskäl får man inte ha med sig i salongen stora ryggsäckar eller kassar eller annat som kräver utrymme. Garderobernas service ingår i ditt besök och kostar ingenting. Du kan tryggt lämna in din väska i förvaring.
Föreställningens speltid och pausens längd
Pausen tar ca 25 minuter. Det finns föreställningar som har två pauser, men de flesta har bara en. Pausen ingår i föreställningens totallängd. Totallängden varierar beroende på verket i fråga. Specifika uppgifter om föreställningarna finns på deras
egna sidor.
Fotografering
Fotografering av föreställningarna och inspelning av musik är absolut förbjuden på grund av lagen om upphovsrätt. Men ingen fara! Du kan beundra bilder av verken på respektive verks egna sidor. Däremot är det mer än tillåtet att använda sociala media i våra foajéer. Ta bild på stämningarna under pausen och tagga bilden med @oopperabaletti så hittar vi den också.
Försenade in först under pausen
Vänligen kom i god tid. Försenade släpps inte in i salongen, eftersom det är viktigt att garantera lugn under föreställningen för såväl de övriga i publiken som för artisterna. Av samma orsak får de som lämnar salongen under pågående föreställning, rätt att komma tillbaka först under pausen. Om du kommer sent, be om hjälp av vaktmästaren i entréhallen eller foajén.
Parfym med måtta
Kom ihåg att det säkert alltid i salongen finns folk som är känsliga för dofter. Var vänlig och använd parfymer med måtta.
Hittegods
Om du glömt någonting på Operan under ett besök, kan du höra dig för hos jourhavande vaktmästare, tfn (09) 4030 2306. Tillvaratagna effekter sänds vidare med två veckors mellanrum till landets hittegodsbyrå (Suomen löytötavarapiste). Vi ansvarar inte för allmänhetens personliga egendom.
”Jag gillar stämningen på Operahuset. Blotta ankomsten är alltid en upplevelse.”
”Huset är härligt och snyggt, servicen vid garderoberna och på caféerna är god. Personalen är vänlig och på strålande humör.”
”Toppenvänlig personal och en alltid så rask garderobtjänst.”
Försäljnings- och leveransvillkor
Läs mera om rabatter, flexibel prissättning, olika biljettyper och utbyte av biljetter.
Salt och sött enligt säsongen
Vad får det vara? Välj dina egna favoriter från säsongens mångsidiga meny. I vår nätbutiken kan du lägg till i order både biljetter och servering.
Boka på förhand och undvika pausernas långa köer. Operarestaurangens tjänster kan bokas för tiden före föreställningen och för pausen.
Observera att för bokningar gjorda i nätbutiken kan vi inte garantera något visst bord. Vi kan även placera flera sällskap vid samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.
Presentkort
Ge någon närastående person en opera- eller balettkväll i present.
Öppethållningstiderna
Vi betjänar dig på plats och per telefon från måndag till lördag.
Press
Pressmeddelanden, -bilder och -biljetter samt intervjubegäran och kontaktuppgifter till kommunikationsavdelningen.
Grupper och företag
Gör ett intryck och arrangera ditt evenemang på operahuset.
Med barnen
Operan och Balettens föreställningar är oförglömliga upplevelser för hela familjen.
Servering
Operarestaurangen trollar fram läckra kulinariska upplevelser som sätter guldkant på din kväll.
Stamkunder
Det lönar sig att vara stamkund – kolla in säsongkortsinnehavarens 12 förmåner.
Utan hinder
Läs om hur tillgängligheten har tagits i beaktande i vårt hus.
Ankomst
Till operahuset kommer man behändigt med bil, allmänna transportmedel eller t.ex. med cykel.
Programblad
Fördjupa dig i verken med stöd av programbladen.
Rundturer
Glänta på ridån och ta en titt på livet bakom kulisserna under en guidad rundtur.
Rabatter
Flexibel prissättning, olika biljettyper, rabatter, utbyte av biljetter. Läs mera om försäljnings- och leveransvillkor.