Gå till innehållet
På grund av det exceptionella läget förbehåller vi oss rätten till ändringar. (Försäljningsvillkoren har uppdaterats 30.4.2021.)

Läs mera om rabatter, prissättning, utbyte av biljetter och leverans- och betalningsätt. Du kan köpa också Operarestaurangens produkter via nätbutiken staging.oopperabaletti.fi. På denna sajt finner du Operarestaurangens försäljningsvillkor.

Avvikande försäljningsvillkor gäller för Fantomen på Operan och Love Never Dies-konserterna.

Vänligen observera att alla personer i alla åldrar som kommer till föreställningen måste ha en egen biljett.

Avbokning av biljetter och servering

Vi följer strikt säkerhetsrekommendationerna för undantagstillståndet orsakat av coronapandemin. Aktuell information om hur du ska göra och röra dig i Operahuset finns här.

Om du är sjuk – stanna hemma. Du kan avboka biljetter och servering fram till 7 timmar före föreställningens början. Deras värde återgår till ditt kundkonto. Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2022. Med saldot kan du köpa biljetter och servering till föreställningar säsongen 2021–2022.

Så här avbokar du biljetter och servering på vår nättjänst:

  1. Logga in på ditt kundkonto här.
  2. Gå till punkten Kommande evenemang.
  3. Välj föreställningen som du vill avboka och klicka på knappen Avboka som finns under föreställningsinformationen.
  4. Gå vidare enligt anvisningarna på skärmen.
  5. Om du har beställt servering i samband med föreställningen, kom ihåg att avbeställa också den.
  6. Värdet på dina inköp återbetalas genast till saldot på ditt kundkonto. Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2022. Med saldot kan du köpa biljetter och servering till föreställningar säsongen 2021–2022.

Utbyte av biljetter

Biljetter till grundpris samt ungdoms-, studie- och pensionärsbiljetter inkluderar avgiftsfritt utbyte på vår nättjänst. Utbytesrätt av biljetterna förutsätter att du har ett i kraft varande kundkonto. Vid gruppbokningar (10 biljetter eller fler), biljetter till kampanjpris och gästföreställningar gäller utbytesrätten inte.

Vänligen observera att biljetter till Fantomen på Operan och Love Never Dies-konserten inte kan returneras. Biljetter kan endast bytas mot en annan föreställning av Fantomen på Operan eller Love Never Dies-konsert senast 2 dagar före den ursprungliga föreställningsdagen. Biljetterna byts genom att kontakta vår kundtjänst.

Med utbytesrätt kan du byta dina biljetter till en annan föreställning inom samma programsäsong, om det finns plats i salongen. Byter du till en dyrare biljett, så betalar du skillnaden. Om du inte genast hittar en föreställning att byta till, kan du avbeställa köpet, varvid biljettens pris läggs som saldo till ditt kundkonto. Vänligen observera att kontots saldo i princip bör användas till en annan föreställning under samma programsäsong (augusti–juni). I normala fall går det inte att köpa present- eller säsongskort med saldot och det kan inte heller användas för gästföreställningar.

På grund av det exceptionella läget orsakat av coronavirusepidemin gäller kundkontots saldo ända till våren 2022. Med saldot kan du köpa biljetter och servering till föreställningar säsongen 2021–2022, och därtill går det att med saldot köpa ett presentkort som gäller i 24 månader från köpdagen. Undantagsvis kan du även lösa ut säsongskort för spelåret 2021–2022 med saldot. Det kan inte användas till att köpa  biljetter till gästföreställningar.

För utbyten som gjorts vid Operans biljettkassa och per telefon debiterar vi en serviceavgift på 5e/biljett. Serviceavgiften begärs i samband med utbytet av biljett. Utbytet av biljett bör ske senast två vardagar före föreställningen.

Betalda biljetter återlöses inte. Undantag är situationer där Operan och Baletten är tvungen att ställa in föreställningen. I så fall returneras biljettpriset som saldo till ditt kundkonto, och du kan använda det för kommande biljettköp ända till säsongen 2021–2022. Om du vill kan biljettpriset också återbetalas direkt till ditt bankkonto. På grund av det exceptionella läget kan begäran om återbetalning göras till och med 30.9.2021. Fyll i formuläret för ansökan om återbetalning av inställda biljetter.

Om du inte utnyttjat utbytesmöjligheten i tid (senast 7 timmar före föreställningen) eller om biljetten inte inkluderar utbytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Ifall programmet förändrats eller om föreställningen inhiberas på grund av force majeure, returneras biljettens pris mot inträdesbiljett som saldo till ditt kundkonto. Service- eller leveransavgifter återbetalas inte. Om du vill få återbetalningen på annat sätt, kontakta vår kundtjänst inom en månad efter förändringen eller inhiberingen. På grund av det exceptionella läget kan du begära att ersättningen betalas direkt till ditt bankkonto ända till 30.9.21 genom att fylla i formuläret för återbetalning. Operan och Baletten ansvarar inte för övriga kostnader.

Flexibel prissättning

Vi tillämpar flexibel prissättning. Biljetterna i salongen är prissatta i olika kategorier (A–H) enligt sikten från platsen. Priset är beroende av sikt och hörbarhet från platsen, avståndet till scenen, eventuella säkerhetsräcken samt den inverkan verkets regi har på synfältet. Sikten till scenen kan vara begränsad på de billigaste platserna och i denna kategori kan det finnas platser på olika håll i salongen.

Utöver platsens läge påverkas priset även av föreställningens tidpunkt (veckodag och årstid) och exempelvis av eventuella stjärngäster. Platsens pris kan förändras under spelperioden enligt efterfrågan på biljetter. Vid premiärerna gäller en högre prissättning.  Det lättaste sättet att finna prisuppgifter och salongsplanens lediga platser är att gå in på verkets sida och klicka på den dag som du önskar.

Observera att de billigaste platserna på tredje balkong inte kan bokas.

Rabatter

Nedsatta pris gäller, beroende på verket och föreställningen, vissa begränsade platser på parketten samt på 1:a och 2:a balkong, om ej annat meddelats.  Rabatter beviljas på föreställningarnas normalpriser på huvudscenen och de gäller inte premiärer eller gästspelsföreställningar. Rabatterna avrundas till närmaste euro. Priser och rabatter på föreställningarna i Almisalen och foajéerna varierar beroende på verket. Förändringar är möjliga.

Vänligen observera att avvikande villkor gäller för rabatter på Fantomen på Operan och Love Never Dies-konserterna.

Grupprabatter gäller från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10–29 personer är  7%/biljett och för grupper på minst 30 personer 12%/biljett. Se även Gruppbiljetter.

Ungdomsrabatten är 40–50% på biljettpriset för under 20-åringar. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Studerande, värnpliktiga och civiltjänstgörare beviljas 40% rabatt på biljettpriset. Se även biljetter till föreställning samma dag.

Pensionärsrabatt 10 e/biljett på begränsade platser på parketten och på 1:a balkong. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Biljetter till föreställning samma dag för under 20-åringar, studerande, värnpliktiga, civiltjänstgörare, arbetslösa och pensionärer kostar 20–50 e/biljett. Rabatten gäller beroende på försäljningssituationen begränsade platser på parketten och 2:a balkong  (inga bokningar, gäller ej oinlösta biljetter). Förmånen ges enbart personligen. Intyg som berättigar till rabatten krävs vid inköp av biljetten och vid själva föreställningen.

En Lyckoplats är en förmånlig biljett för dig som inte är så kräsen var du sitter. Du kan köpa biljetten på förhand i nätbutiken, men du får veta din plats först på föreställningsdagen. Lyckoplatserna fördelas i den ordning de köpts, så det gäller att vara snabb. Under säsongen 2021–2022 säljer vi nya förmånligare Lyckoplatser till utvalda föreställningar. Med den får du säkert en plats till minst 3:e balkong.

Försäljningen av Lyckoplatser börjar hösten 2021. Gå med i Operans och Balettens Vänner, så är du bland de första att få veta när Lyckoplatserna är till salu (på finska).

Researrangörsrabatt 10% på biljett med normalpris beviljas ansvariga researrangörer (grupper på minst 10 personer). Rabatten gäller platser på parketten och 1:a balkong.

Kort eller annat bevis som berättigar till rabatt bör företes på anmodan, då du kommer till föreställningen.

Kulturbetalningsmedel

Du kan köpa biljetter med kulturbetalningsmedel i kundtjänsten på Operan samt i servicetjänsten på Stockmanns varuhus. Kulturbetalningsmedel (t.ex. Smartum, SmartumPay-mobilappen, Edenred, ePassi) kan inte användas som betalning i Operans webbutik. Eazybreak-mobilbetalning kan användas enbart på Stockmann.

Med kulturförmåner kan du bara köpa biljetter som du personligen använder och du ska bevisa din identitet när du löser ut biljetterna.

Du kan boka biljetter per telefon på nummer 09 4030 2211 (bokningsavgift 5 €/beställning) och lösa ut dem i kundtjänsten på Operan eller i servicetjänsten på Stockmanns varuhus. Stockmann tar 1,5 € i utskrivningsavgift/biljett. Om det ingår flera biljetter i din beställning, kan du betala en del av biljetterna med kreditkort per telefon eller i kundtjänsten och lämna biljetten som du löser ut med kulturförmån att betalas när du kommer till föreställningen. Det går att skriva ut biljetterna först när alla biljetter i beställningen är betalda. Vänligen observera att bokningsavgiften på 5 € inte kan betalas med kulturbetalningsmedel.

Så här köper du biljetter med SmartumPay-mobilappen

Ring Operans och Balettens kundtjänst tfn 09 4030 2211 och reservera biljetter. Säg att du vill betala med SmartumPay. Du får ett beställningsnummer för din biljettbokning som du ska mata in i meddelandefältet när du betalar biljetten med SmartumPay. När Nationaloperan och -baletten får kvittering över betalningen, riktas den till din beställning och vi skickar dig biljetten via e-post. Betalningen ska täcka biljettens hela pris. Observera att med SmartumPay kan du bara betala dina egna biljetter, för förmånen är personlig. Bokningsavgift 5 €/beställning.

Det går inte att köpa presentkort med kulturbetalningsmedel.

Presentkort

Presentkortet gäller i 24 månader från köpdatum. Denna längre giltighetstid omfattar också nuvarande presentkort som hade en giltighetstid på 12 eller 18 månader när de köptes. Presentkortens giltighetstid har förlängts på grund av coronapandemin.

Presentkortet kan användas i nätbutiken, Operans och balettens kundbetjäning och vid Stockmanns servicetjänst. Hela summan behöver inte användas på en gång. Med presentkortet kan du även köpa servering till en föreställning.

På grund av det exceptionella läget orsakat av coronavirusepidemin gäller kundkontots saldo ända till våren 2022. Undantagsvis kan du även lösa ut presentkort med saldot.

Kundkonto

I den nya nätbutiken har du ett eget kundkonto. Ett kundkonto har skapats automatiskt åt dig, om du har köpt biljetter eller servering via vår kundtjänst. Då du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp. Om du inte kan komma till en föreställning som du köpt inträde till, kan du byta ut biljetter med grundpris till någon annan föreställning.  Då du avbokar ett köp, sparas biljettpriset som saldo på ditt kundkonto.

Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2022. Med saldot kan du köpa biljetter och servering till föreställningar säsongen 2021–2022, och därtill går det att med saldot köpa ett presentkort som gäller i 24 månader från köpdagen. Undantagsvis kan du även lösa ut säsongskort för spelåret 2021–2022 med saldot. Det kan inte användas till att köpa  biljetter till gästföreställningar.

Användning av kundkontots saldo i normala fall

I normala omständigheter ska kundkontots saldo användas till föreställningar under innevarande säsong (augusti–juni). Det kan inte användas till att köpa present- eller säsongskort och inte heller biljetter till gästföreställningar (t.ex. Tero Saarinen Company och Helsingfors internationella balettävling). Kundkontots saldo nollställs i slutet av spelåret.

Betjäningsavgifter

Opera- och balettbiljetter säljs på nätbutiken staging.oopperabaletti.fi, vid Operans och Balettens biljettförsäljning och i Stockmanns varuhus. Biljettprisen är de samma i nätbutiken och vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Vi debiterar en bokningsavgift på 5e/beställning. På Stockmanns servicetjänst debiteras en betjäningsavgift på 1,5 e/biljett och för säsongskort 1,5 e/säsongskort.

Leverans- och betalningssätt

Nätbutiken

Välj utskriftsbiljett som leveranssätt. Det är ett avgiftsfritt alternativ. Tag en utskrift biljetterna som du beställt på nätet eller visa upp dem på din smartmobil, då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna levereras i PDF-format till dig via e-post. Ladda ner Operans och Balettens mobilapp så kan du enkelt skicka biljetterna till de övriga i ditt sällskap. Biljetterna du köpt sparas även på ditt kundkonto och därifrån kan du vid behov sända dem på nytt till dig själv.

Bokningar

Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas på nätbutiken eller på Stockmanns servicetjänst. Vi debiterar en bokningsavgift på 5e/beställning. Enskilda biljetters bokningstid är 1–2 veckor räknat från bokningsögonblicket. Biljetterna måste emellertid lösas ut senast 2 dagar före föreställningen. Du kan även lösa ut dina bokade biljetter på vår nätbutik, om du har ett giltigt kundkonto. Om du behöver hjälp med att ta i bruk ditt kundkonto, kontakta vår kundtjänst.

Vänligen observera att biljetter i H-kategorin på tredje balkong har specialprissättning och de kan inte reserveras. Du kan köpa dem direkt vid servicepunkter och vår nätbutik.

Du kan boka dina biljetter per telefon och betala med kreditkort eller mot faktura. Det är bara att ringa till Operans och Balettens biljettförsäljning. Vi ber om dina kreditkortsuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna. Du får biljetterna per post eller e-post, du väljer själv.

Expeditionsavgifter:
– betalning mot faktura och leverans av biljetterna per post eller e-post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och biljetterna per post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och leverans av biljetterna via e-post: 5 e/beställning

Om du löser ut en bokad biljett på Stockmann, debiterar varuhuset utöver biljettens bokningsavgift en serviceavgift på 1,5e/biljett.

Betalningssätt

I vår nätbutik accepteras som betalmedel de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX), nätbanken, ackumulerat saldo på kundkonto och nätpresentkort köpt för säsongen 2020–2021.

Vid Operans och Balettens biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX). Därtill duger som betalmedel även kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online och Virikeseteli), e-pass, Edenred-kort och mobilavgift och Smartum-saldokort och SmartumPay-mobilappen.

Gruppbiljetter

Rabatter

Grupprabatter gäller begränsade platser beroende på verket från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10-29 personer är 7%/biljett och för grupper på minst 30 personer 12%/biljett. Grupprabatten gäller platser på parketten och 1:a balkong.

På nätbutiken kan du tills vidare köpa högst 20 biljetter till samma föreställning. Om din grupp är större än så, tag då kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning.

Bokningsvillkor

Gruppbokningar är i kraft högst 2 månader från bokningsögonblicket. Gruppbiljetter måste emellertid lösas ut senast 30 dagar före föreställningen. Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut biljetterna. Bokningsavgiften är 5e/bokning. Den debiteras för beställningar under 30 biljetter, då biljetterna löses ut. Du kan lösa ut biljetterna på nätbutiken, vid Operans och Balettens biljettförsäljning  samt på Stockmanns servicetjänst.

Om du vill lösa ut gruppbiljetterna mot faktura, tag kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning. Då du betalt fakturan sänds biljetterna till dig per post eller e-post, du väljer själv. Expeditionsavgiften är 10 e/beställning (betaltid 7 dygn).

Förhandsbokningar till föreställningar säsongen 2021–2022

Grupper kan göra förhandsbokningar till den kommande säsongens föreställningar. För förhandsbokningar tas en serviceavgift på 10 euro/bokning, som debiteras genast när bokningen bekräftas.

Lyckoplats

En lyckoplats kostar 49–55 euro och berättigar till bästa lediga platsbiljett på parketten eller balkongen (värd 69–99 euro). Under säsongen 2021–2022 säljer vi nya förmånligare Lyckoplatser till utvalda föreställningar. Med den får du säkert en plats till minst 3:e balkong.

Försäljningen av Lyckoplatser börjar hösten 2021.

Biljetten kan köpas på förhand i nätbutiken, men den egentliga platsbiljetten (inträdesbiljetten) får du först samma dag till din epost.

Lyckoplatserna delas ut i den ordning de köpts och väljs av Operan och Baletten bland de bästa lediga platserna. Platserna placeras i första hand på parketten. Vi kan tyvärr inte garantera att den som köper två Lyckoplatser får dem bredvid varandra. Ett begränsat antal Lyckoplatser finns till salu till vissa valda föreställningar. Högst 2 biljetter/köp. Försäljningen av Lyckoplatser slutar dagen före föreställningen eller då de reserverade Lyckoplatserna till föreställningen tagit slut. Lyckoplatser kan inte bytas ut eller återinlösas.

Tarjoilut

Operarestaurang

Operarestaurangens försäljningsvillkor

Servering i anslutning till föreställningar säljs av Operans och Balettens nätbutik, kundbetjäning, telefontjänst och Opera&Ballet mobilapp. Alla köp betalas i samband med bokningen. Vi levererar ett kvitto på betalningen per e-post. Uppgift om bordsnumret ges senast några timmar före föreställningens början per e-post. Bordsnumret skickas också till mobilappen.  Vänligen ha med dig kvittot på bokningen (som print eller på telefonskärmen), då du kommer till föreställningen.

Grupper på över 20 personer betjänas av Operarestaurangens företags- och gruppförsäljning.

Sortiment

Urvalet av varor kan variera vid olika föreställningar och datum. Då du handlar på nätbutiken, meddela datum för din föreställning och storleken på gruppen för vilken beställningen görs. Serveringen dukas upp färdigt på bordet antingen före föreställningen eller under pausen enligt ditt val.

Detaljerade uppgifter om matprodukternas ingredienser fås på kundtjänsten och per telefon.

Bordets placering

I mån av möjlighet reserverar vi alltid ett bord möjligast nära utgången från din sittplats i salongen. Ifall föreställningen är fullsatt, kan bordet vara i Almisalens foajé (en trappa ner från huvudfoajén). Observera att för bokningar gjorda i nätbutiken kan vi inte garantera något visst bord. Vi kan även placera flera sällskap vid samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.

Vi informerar om bordets placering och bordsnumret per e-post senast några timmar före föreställningens början. Vi sänder meddelandet till den e-post som är förknippad med ditt kundkonto. Bordsnumret skickas också till mobilappen.

Bokning per telefon

Då du bokar per telefon via Operans och Balettens telefontjänst, kan du betala med kreditkort. Vi ber om dina kreditkortuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna.

Då du bokar per telefon och får kvitto från oss per e-post, debiterar vi 5 €/bokning i expeditionskostnader. För bokning och betalning av tillgängliga platser vid bord per telefon debiteras inga expeditionsavgifter.

Avbokning av servering

Om du får förhinder att besöka en föreställning, kan du avboka din servering via ditt kundkonto senast 48 timmar före föreställningen. Observera att avbokning förutsätter att du är inskriven som användare i Operans och Balettens nätbutik. Värdet för din servering läggs till saldot på ditt konto. Kundkontots saldo står till ditt förfogande för föreställningar och servering under det innevarande spelåret. Med saldot kan man inte köpa present- eller säsongskort. Kundkontots saldo nollställs vid slutet av spelåret. Om du inte utnyttjat bytesmöjligheten senast två dagar före föreställningen, återinlöses betald servering inte.