Gå till innehållet

Försäljnings- och leveransvillkor

På grund av det exceptionella läget förbehåller vi oss rätten till ändringar. Läs om säkerhetsrekommendationer här. (Försäljningsvillkoren har uppdaterats 28.2.2022)

Läs mera om rabatter, prissättning, utbyte av biljetter och leverans- och betalningsätt. På denna sajt finner du Operarestaurangens försäljningsvillkor.

Vänligen observera att alla personer i alla åldrar som kommer till föreställningen måste ha en egen biljett.

Avbokning av biljetter och servering

Vi följer strikt säkerhetsrekommendationerna för undantagstillståndet orsakat av coronapandemin. Aktuell information om hur du ska göra och röra dig i Operahuset finns här.

Om du är sjuk – stanna hemma. Du kan avboka biljetter och servering fram till 7 timmar före föreställningens början direkt i ditt kundkonto eller genom att ringa vår kundtjänst. Avbokningar kan inte göras via e-post. Värdet på biljetterna återgår till ditt kundkonto. Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2023. Med saldot kan du köpa biljetter och servering också till föreställningar säsongen 2022–2023.

Observera att bytes- och returrätten inte gäller gästföreställningar. 

Så här avbokar du biljetter och servering på vår nättjänst:

  1. Logga in på ditt kundkonto här.
  2. Gå till punkten Kommande evenemang.
  3. Välj föreställningen som du vill avboka och klicka på knappen Avboka som finns under föreställningsinformationen.
  4. Gå vidare enligt anvisningarna på skärmen.
  5. Om du har beställt servering i samband med föreställningen, kom ihåg att avbeställa också den.
  6. Värdet på dina inköp återbetalas genast till saldot på ditt kundkonto. Med saldot kan du köpa biljetter och servering också till föreställningar säsongen 2022–2023.

Utbyte av biljetter

Biljetter till grundpris samt ungdoms-, studie- och pensionärsbiljetter inkluderar avgiftsfritt utbyte på vår nättjänst. Utbytesrätt av biljetterna förutsätter att du har ett i kraft varande kundkonto. Vid gruppbokningar (10 biljetter eller fler), biljetter till kampanjpris och gästföreställningar gäller utbytesrätten inte. Gruppbiljetter, biljetter till kampanjpris och gästföreställningar kan inte returneras. Biljetterna till paketpris kan inte bytas i webbutiken eller i mobilappen. Du kan byta till en annan föreställningsdag genom att kontakta vår kundtjänst.

Med utbytesrätt kan du byta dina biljetter till en annan föreställning inom samma programsäsong, om det finns plats i salongen. Byter du till en dyrare biljett, så betalar du skillnaden. Om du inte genast hittar en föreställning att byta till, kan du avbeställa köpet, varvid biljettens pris läggs som saldo till ditt kundkonto. Vänligen observera att kontots saldo i princip bör användas till en annan föreställning under samma programsäsong (augusti–juni). Du kan också köpa present- eller säsongskort med saldot men det kan inte  användas för gästföreställningar.

På grund av det exceptionella läget orsakat av coronavirusepidemin gäller kundkontots saldo ända till våren 2023. Med saldot kan du köpa biljetter och servering också till föreställningar säsongen 2022–2023, och därtill går det att med saldot köpa ett presentkort som gäller i 24 månader från köpdagen och säsongskort för spelåret 2022-2023. Det kan inte användas till att köpa  biljetter till gästföreställningar. Observera att bytes- och returrätten inte gäller gästföreställningar. Avvikande försäljningsvillkor gäller för Fantomen på Operan och Love Never Dies-konserterna.

För utbyten som gjorts vid Operans biljettkassa och per telefon debiterar vi en serviceavgift på 5e/biljett. Serviceavgiften begärs i samband med utbytet av biljett. Utbytet av biljett bör ske senast 7 timmar före föreställningen.

Om du inte utnyttjat utbytesmöjligheten i tid (senast 7 timmar före föreställningen) eller om biljetten inte inkluderar utbytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Ifall programmet förändrats eller om föreställningen inhiberas på grund av force majeure, returneras biljettens pris mot inträdesbiljett som saldo till ditt kundkonto. Service- eller leveransavgifter återbetalas inte. Om du inte vill använda saldot för framtida föreställningar, återbetalar vi saldot på ditt inköp till den betalningsmetod du använde i webbutiken. Skicka e-post till oss på adressen liput@opera.fi. Om du har köpt biljetter och/eller servering från våra kundtjänstställen kan vi återbetala beloppet till ditt bankkonto. I så fall ska du fylla i en blankett här. Begäran om återbetalning bör göras inom en månad efter inhiberingen. Operan och Baletten ersätter inte indirekta skador orsakade av en avbokningssituation.

Flexibel prissättning

Vi tillämpar flexibel prissättning. Biljetterna i salongen är prissatta i olika kategorier (A–H) enligt sikten från platsen. Priset är beroende av sikt och hörbarhet från platsen, avståndet till scenen, eventuella säkerhetsräcken samt den inverkan verkets regi har på synfältet. Sikten till scenen kan vara begränsad på de billigaste platserna och i denna kategori kan det finnas platser på olika håll i salongen.

Utöver platsens läge påverkas priset även av föreställningens tidpunkt (veckodag och årstid) och exempelvis av eventuella stjärngäster. Platsens pris kan förändras under spelperioden enligt efterfrågan på biljetter. Vid premiärerna gäller en högre prissättning.  Det lättaste sättet att finna prisuppgifter och salongsplanens lediga platser är att gå in på verkets sida och klicka på den dag som du önskar.

Observera att de billigaste platserna på tredje balkong inte kan bokas.

Balett100-biljettpaket

Vi har gjort ett biljettpaket till nedsatt pris av jubileumsårets verk. Om du köper biljetter till två baletter på en gång, får du 15 % rabatt. Om du väljer tre baletter, får du så mycket som 20 % rabatt. Du kan välja bland verken SvansjönSibelius och Trippel: Made in Finland till ditt biljettpaket.

Rabatten gäller biljetter till normalpris i prisgrupperna A-C.. Förmånen gäller inte premiärer. Rabatten räknas automatiskt, när du lägger till biljetterna i varukorgen i webbutiken eller mobilappen. I biljettpaketet ska ingå lika många biljetter till alla valda föreställningar.

Vänligen observera att avvikande försäljningsvillkor gäller för Baletten100-biljettpaketet. Det går inte att avboka eller byta paketbiljetter i webbutiken. Biljetterna kan bytas genom att ringa vår kundtjänst eller besöka vår kundtjänst på plats vid Tölöviken. Biljetterna kan bytas till en annan föreställning senast 7 timmar före den ursprungliga föreställningens början. Biljetterna kan inte bytas per e-post.

Rabatter

Nedsatta pris gäller, beroende på verket och föreställningen, vissa begränsade platser på parketten samt på 1:a och 2:a balkong, om ej annat meddelats.  Rabatter beviljas på föreställningarnas normalpriser på huvudscenen och de gäller inte premiärer eller gästspelsföreställningar. Rabatterna avrundas till närmaste euro. Priser och rabatter på föreställningarna i Almisalen och foajéerna varierar beroende på verket. Förändringar är möjliga.

Grupprabatter gäller från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10–29 personer är  7%/biljett och för grupper på minst 30 personer 12%/biljett. Se även Gruppbiljetter.

Ungdomsrabatten är 40–50% på biljettpriset för under 20-åringar. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Studerande, värnpliktiga och civiltjänstgörare beviljas 40% rabatt på biljettpriset. Se även biljetter till föreställning samma dag.

Pensionärsrabatt 10 e/biljett på begränsade platser på parketten och på 1:a balkong. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Biljetter till föreställning samma dag för under 20-åringar, studerande, värnpliktiga, civiltjänstgörare, arbetslösa och pensionärer kostar 20–50 e/biljett. Rabatten gäller beroende på försäljningssituationen begränsade platser på parketten och 2:a balkong  (inga bokningar, gäller ej oinlösta biljetter) tidigast 12 timmar före föreställningen. Förmånen är personlig och intyget som berättigar till rabatt ska tas med till föreställningen.

En Lyckoplats är en förmånlig biljett för dig som inte är så kräsen var du sitter. Du kan köpa biljetten på förhand i nätbutiken, men du får veta din plats först på föreställningsdagen. Lyckoplatserna fördelas i den ordning de köpts, så det gäller att vara snabb. Lyckoplatser för vårens föreställningar säljs nu.

Researrangörsrabatt 10% på biljett med normalpris beviljas ansvariga researrangörer (grupper på minst 10 personer). Rabatten gäller platser på parketten och 1:a balkong.

Kort eller annat bevis som berättigar till rabatt bör företes, då du kommer till föreställningen.

Kulturbetalningsmedel

Du kan köpa biljetter med kulturbetalningsmedel i kundtjänsten på Operan samt i servicetjänsten på Stockmanns varuhus. Kulturbetalningsmedel (t.ex. Smartum, SmartumPay-mobilappen, Edenred, ePassi) kan inte användas som betalning i Operans webbutik. Eazybreak-mobilbetalning kan användas enbart på Stockmann.

Med kulturförmåner kan du bara köpa biljetter som du personligen använder och du ska bevisa din identitet när du löser ut biljetterna. Det går inte att köpa presentkort med kulturbetalningsmedel.

Du kan boka biljetter per telefon på nummer 09 4030 2211 (bokningsavgift 5 €/beställning) och lösa ut dem i kundtjänsten på Operan eller i servicetjänsten på Stockmanns varuhus. Stockmann tar 1,5 € i utskrivningsavgift/biljett. Om det ingår flera biljetter i din beställning, kan du betala en del av biljetterna med kreditkort per telefon eller i kundtjänsten och lämna biljetten som du löser ut med kulturförmån att betalas när du kommer till föreställningen. Det går att skriva ut biljetterna först när alla biljetter i beställningen är betalda. Vänligen observera att bokningsavgiften på 5 € inte kan betalas med kulturbetalningsmedel.

Så här köper du biljetter med SmartumPay-mobilappen

Ring Operans och Balettens kundtjänst tfn 09 4030 2211 och reservera biljetter. Säg att du vill betala med SmartumPay. Du får ett beställningsnummer för din biljettbokning som du ska mata in i meddelandefältet när du betalar biljetten med SmartumPay. När Nationaloperan och -baletten får kvittering över betalningen, riktas den till din beställning och vi skickar dig biljetten via e-post. Betalningen ska täcka biljettens hela pris. Observera att med SmartumPay kan du bara betala dina egna biljetter, för förmånen är personlig. Bokningsavgift 5 €/beställning.

Presentkort

Presentkortet gäller i 24 månader från köpdatum. Denna längre giltighetstid omfattar också nuvarande presentkort som hade en giltighetstid på 12 eller 18 månader när de köptes. Presentkortens giltighetstid har förlängts på grund av coronapandemin.

Presentkortet kan användas i nätbutiken, Operans och balettens kundbetjäning och vid Stockmanns servicetjänst. Hela summan behöver inte användas på en gång. Med presentkortet kan du även köpa servering till en föreställning.

Kundkontots saldo gäller ända till våren 2022. Du kan också lösa ut presentkort med saldot.

Kundkonto

I den nya nätbutiken har du ett eget kundkonto. Ett kundkonto har skapats automatiskt åt dig, om du har köpt biljetter eller servering via vår kundtjänst. Då du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp. Om du inte kan komma till en föreställning som du köpt inträde till, kan du byta ut biljetter med grundpris till någon annan föreställning.  Då du avbokar ett köp, sparas biljettpriset som saldo på ditt kundkonto.

Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2023. Med saldot kan du köpa biljetter och servering också till föreställningar säsongen 2022–2023, och därtill går det att med saldot köpa ett presentkort som gäller i 24 månader från köpdagen. Du kan också lösa ut säsongskort för spelåret 2022–2023 med saldot. Det kan inte användas till att köpa  biljetter till gästföreställningar.

Användning av kundkontots saldo i normala fall

I normala omständigheter ska kundkontots saldo användas till föreställningar under innevarande säsong (augusti–juni). Det kan också användas till att köpa present- eller säsongskort men inte biljetter till gästföreställningar (t.ex. Tero Saarinen Company och Helsingfors internationella balettävling). Kundkontots saldo nollställs i slutet av spelåret.

Betjäningsavgifter

Opera- och balettbiljetter säljs på nätbutiken staging.oopperabaletti.fi, vid Operans och Balettens biljettförsäljning och i Stockmanns varuhus. Biljettprisen är de samma i nätbutiken och vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Vi debiterar en bokningsavgift på 5e/beställning. På Stockmanns servicetjänst debiteras en betjäningsavgift på 1,5 e/biljett och för säsongskort 1,5 e/säsongskort.

Leverans- och betalningssätt

Nätbutiken

Välj utskriftsbiljett som leveranssätt. Det är ett avgiftsfritt alternativ. Tag en utskrift biljetterna som du beställt på nätet eller visa upp dem på din smartmobil, då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna levereras i PDF-format till dig via e-post. Ladda ner Operans och Balettens mobilapp så kan du enkelt skicka biljetterna till de övriga i ditt sällskap. Biljetterna du köpt sparas även på ditt kundkonto och därifrån kan du vid behov sända dem på nytt till dig själv.

Bokningar

Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas på nätbutiken eller på Stockmanns servicetjänst. Vi debiterar en bokningsavgift på 5e/beställning. Enskilda biljetters bokningstid är 1–2 veckor räknat från bokningsögonblicket. Biljetterna måste emellertid lösas ut senast 2 dagar före föreställningen. Du kan även lösa ut dina bokade biljetter på vår nätbutik, om du har ett giltigt kundkonto. Om du behöver hjälp med att ta i bruk ditt kundkonto, kontakta vår kundtjänst.

Vänligen observera att biljetter i H-kategorin på tredje balkong har specialprissättning och de kan inte reserveras. Du kan köpa dem direkt vid servicepunkter och vår nätbutik.

Du kan boka dina biljetter per telefon och betala med kreditkort eller mot faktura. Det är bara att ringa till Operans och Balettens biljettförsäljning. Vi ber om dina kreditkortsuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna. Du får biljetterna per post eller e-post, du väljer själv.

Expeditionsavgifter:
– betalning mot faktura och leverans av biljetterna per post eller e-post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och biljetterna per post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och leverans av biljetterna via e-post: 5 e/beställning

Om du löser ut en bokad biljett på Stockmann, debiterar varuhuset utöver biljettens bokningsavgift en serviceavgift på 1,5e/biljett.

Betalningssätt

I vår nätbutik accepteras som betalmedel de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX), nätbanken, ackumulerat saldo på kundkonto och nätpresentkort köpt för säsongen 2020–2021.

Vid Operans och Balettens biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX). Därtill duger som betalmedel även kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online och Virikeseteli), e-pass, Edenred-kort och mobilavgift och Smartum-saldokort och SmartumPay-mobilappen.

Gruppbiljetter

Rabatter

Grupprabatter gäller begränsade platser beroende på verket från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10-29 personer är 7%/biljett och för grupper på minst 30 personer 12%/biljett. Grupprabatten gäller platser på parketten och 1:a balkong.

På nätbutiken kan du tills vidare köpa högst 20 biljetter till samma föreställning. Om din grupp är större än så, tag då kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning.

Bokningsvillkor

Gruppbokningar är i kraft högst 2 månader från bokningsögonblicket. Gruppbiljetter måste emellertid lösas ut senast 30 dagar före föreställningen. Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut biljetterna. Bokningsavgiften är 5e/bokning. Den debiteras för beställningar under 30 biljetter, då biljetterna löses ut. Du kan lösa ut biljetterna på nätbutiken, vid Operans och Balettens biljettförsäljning  samt på Stockmanns servicetjänst.

Om du vill lösa ut gruppbiljetterna mot faktura, tag kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning. Då du betalt fakturan sänds biljetterna till dig per post eller e-post, du väljer själv. Expeditionsavgiften är 10 e/beställning (betaltid 7 dygn).

Förhandsbokningar till föreställningar säsongen 2022–2023

Grupper kan göra förhandsbokningar till den kommande säsongens föreställningar. För förhandsbokningar tas en serviceavgift på 10 euro/bokning, som debiteras genast när bokningen bekräftas.

Lyckoplats

En lyckoplats kostar 49–59 euro (Trippel: Made in Finlands Lyckoplatser kostar 40–50 euro) och berättigar till bästa lediga platsbiljett på parketten eller balkongen (värd 74–106 euro, Trippel: Made in Finlands Lyckoplatser är värd 55–89 euro).

Biljetten kan köpas på förhand i nätbutiken, men den egentliga platsbiljetten (inträdesbiljetten) får du först samma dag till din epost.

Lyckoplatserna delas ut i den ordning de köpts och väljs av Operan och Baletten bland de bästa lediga platserna. Platserna placeras i första hand på parketten. Vi kan tyvärr inte garantera att den som köper två Lyckoplatser får dem bredvid varandra. Ett begränsat antal Lyckoplatser finns till salu till vissa valda föreställningar. Högst 2 biljetter/köp. Försäljningen av Lyckoplatser slutar dagen före föreställningen eller då de reserverade Lyckoplatserna till föreställningen tagit slut. Lyckoplatser kan inte bytas ut eller återinlösas.

Operarestaurangens försäljningsvillkor

Servering i anslutning till föreställningar säljs av Operans och Balettens nätbutik, kundbetjäning, telefontjänst och Opera&Ballet mobilapp. Alla köp betalas i samband med bokningen. Vi levererar ett kvitto på betalningen per e-post. Uppgift om bordsnumret ges senast några timmar före föreställningens början per e-post. Bordsnumret skickas också till mobilappen.  Vänligen ha med dig kvittot på bokningen (som print eller på telefonskärmen), då du kommer till föreställningen.

Grupper på över 20 personer betjänas av Operarestaurangens företags- och gruppförsäljning.

Sortiment

Urvalet av varor kan variera vid olika föreställningar och datum. Då du handlar på nätbutiken, meddela datum för din föreställning och storleken på gruppen för vilken beställningen görs. Serveringen dukas upp färdigt på bordet antingen före föreställningen eller under pausen enligt ditt val.

Detaljerade uppgifter om matprodukternas ingredienser fås på kundtjänsten och per telefon.

Bordets placering

I mån av möjlighet reserverar vi alltid ett bord möjligast nära utgången från din sittplats i salongen. Ifall föreställningen är fullsatt, kan bordet vara i Almisalens foajé (en trappa ner från huvudfoajén). Observera att för bokningar gjorda i nätbutiken kan vi inte garantera något visst bord. Vi kan även placera flera sällskap vid samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.

Vi informerar om bordets placering och bordsnumret per e-post senast några timmar före föreställningens början. Vi sänder meddelandet till den e-post som är förknippad med ditt kundkonto. Bordsnumret skickas också till mobilappen.

Bokning per telefon

Då du bokar per telefon via Operans och Balettens telefontjänst, kan du betala med kreditkort. Vi ber om dina kreditkortuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna.

Då du bokar per telefon och får kvitto från oss per e-post, debiterar vi 5 €/bokning i expeditionskostnader. För bokning och betalning av tillgängliga platser vid bord per telefon debiteras inga expeditionsavgifter.

Avbokning av servering

Om du får förhinder att besöka en föreställning, kan du avboka din servering via ditt kundkonto senast 7 timmar före föreställningen. Observera att avbokning förutsätter att du är inskriven som användare i Operans och Balettens nätbutik. Värdet för din servering läggs till saldot på ditt konto. Kundkontots saldo står till ditt förfogande för föreställningar och servering under det innevarande spelåret. Med saldot kan man också köpa present- eller säsongskort. Kundkontots saldo nollställs vid slutet av spelåret. Om du inte utnyttjat bytesmöjligheten senast två dagar före föreställningen, återinlöses betald servering inte.