Skip to content

oppimateriaalia kouluille

Tutustu oopperan rakenteisiin

Oopperat ovat lähes poikkeuksetta läpisävellettyjä. Se tarkoittaa sitä, että koko tarina ilmaistaan musiikin keinoin alusta loppuun. Musikaaleissa usein puhe ja laulu vuorottelevat. Puheteatterissa taas puhe on pääosassa ja musiikki voi toisinaan tukea näyttämöllä tapahtuvaa toimintaa.

Selvitämme Giacomo Puccinin La Bohème -oopperan avulla, mitkä musiikilliset asiat tekevät oopperasta oopperan.

Esiintyjät

Laulajat

Oopperan laulajat voidaan jakaa ryhmiin äänialoittain. Ääniala määräytyy sen mukaan, millä korkeudella kunkin ääni parhaiten soi. Näiden äänialojen avulla säveltäjä varmistaa, että säveltämänsä musiikki on korkeutensa puolesta laulettavaa. Oopperalaulajien laulutekniikka on niin kehittynyt, etteivät he tarvitse mikrofoneja tullakseen kuulluksi laulaessaan orkesterin kanssa.

Äänialat

Koloratuurisopraano: Korkein naisääni. Laulaa todella korkealta.

Sopraano: Korkea naisääni. Monissa oopperoissa joko tarinan päähenkilö tai yksi niistä.

Mezzosopraano: Naisääni, joka sijoittuu sopraanon ja alton väliin. Myös poikalaulajat voivat olla mezzoja.

Altto: Matala naisääni.

Tenori: Korkea miesääni. Monissa teoksissa oopperan sankari.

Baritoni: Toiseksi matalin miesääni.

Bassobaritoni: Baritoniakin matalampi miesääni.

Basso: Matalin miesääni. Laulaa todella matalalta.

Kuoron oopperalaulajat

Iso joukko oopperalaulajia, monia kymmeniä laulajia. Ääni, joka kuorosta lähtee, voi olla mitä huikein elämys. Kuorossa oopperalaulajat laulavat yhtä aikaa oman äänialansa mukaisesti ja siksi laulettava materiaali onkin lähes poikkeuksetta moniäänistä. Kuoroa käytetään isoissa joukkokohtauksissa, joskus taas pienellä ensemblellä kommentoimassa tapahtumia.

Kuoron oopperalaulajat voivat teoksesta riippuen toimia myös pienissä solistirooleissa. Kuoron voima teoksen yhteisönä voi tarinan kerronnassa olla mitä vahvin. Tämä joukko voi myös tarinasta riippuen tukea, musertaa, kannustaa, uhmata, rohkaista teoksen päähenkilöitä.

Kapellimestari

Kapellimestari on esitettävän teoksen ajan teoksen johtaja. Hän kommunikoi ilman puhetta, näyttää koko teoksen keston ajan käsillään sekä orkesterille että laulajille sen, miten teosta tulkitaan. Kapellimestari päättää, millä vauhdilla (tempo) ja minkälaisella äänen voimakkuudella (dynamiikka) kussakin kohdassa teoksen musiikkia esitetään. Orkesterin ja laulajien tehtävänä onkin seurata silmä tarkkana kapellimestarin liikkeitä. Ooppera alkaa vasta, kun kapellimestari nostaa kätensä ilmaan ja antaa orkesterille soittoluvan.

Orkesteri

Iso joukko muusikoita, jotka toteuttavat sen, mitä kapellimestari käsillään näyttää ja mitä säveltäjä on nuotteihin kirjoittanut. Heitä on oopperan orkesterissa useita kymmeniä. Orkesterimuusikot soittavat jousella jousisoittimia, puhaltavat puupuhaltimia tai vaskisoittimia tai lyövät lyömäsoittimia.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä pienempi soitin, sen korkeampi ääniala ja mitä suurempi soitin, sen matalampi ääniala. Orkesteri soittaa montussa, näyttämön edessä olevassa syvennyksessä. Teoksesta riippuen orkesterin muusikoita voi ajoittain nähdä myös näyttämöllä.

Oopperan musiikillisia rakenteita

Alkusoitto

Alkusoiton tarkoituksena on johdatella kuulija oopperan maailmaan.  Se voi sikermän kaltaisesti esitellä teoksessa myöhemmin kuultavia musiikillisia teemoja. Se tarjoaa teokselle musiikin kautta ajan, paikan ja tunnelman tulevasta, vaikka esirippu olisikin vielä kiinni. Alkusoitto voi kestää joitakin minuutteja, tai olla hyvinkin lyhyt, vain muutaman tahdin mittainen johdatus suoraan toimintaan kuten La Bohèmessa.

Oppimateriaalin videosisällöt ovat toistettavissa vain, jos olet hyväksynyt kohdistamisevästeet. Voit muokata evästeasetuksiasi sivun alaosasta löytyvistä evästeasetuksista.

Resitatiivi

Resitatiivi on puhelaulua. Resitatiivissa tarina kulkee vuorosanojen lailla eteenpäin. Resitatiivin voi kuulla yhden laulajan kertomana tai kahden tai useamman laulajan vuorolauluna. Resitatiivissa orkesterin musiikillinen rooli on pienimuotoista, lähinnä kommentoivaa säestystä. Resitatiivi voi johdattaa suurempiin laulukohtauksiin kuten aariaan tai duettoon tai tulla näiden jälkeen.

La Bohème alkaa, kun Marcello maalaa taulua. Hän resitoi kuinka maalaamansa meritaulu saa hänet tuntemaan olonsa kylmäksi ja tunnottomaksi.

Aaria

Aaria on oopperan laulu yhdelle henkilölle. Siinä henkilö, usein resitatiivin jälkeen, pysähtyy tapahtumien äärelle ja kertoo omista tunteistaan ja ajatuksistaan. Aarian voi laulaa itselleen aivan kuin ajattelisi ääneen ja haluaisi selventää omia tuntemuksiaan.

Aarian voi myös osoittaa toiselle henkilölle tai ryhmälle esimerkiksi rakkauden tunnustuksena, puolustuksena tai, kuten tässä kohdassa, keinona esitellä itsensä niin kuin Mimi tekee Rodolfolle.

Aarian melodiat toimivat myös sitä laulaneen henkilön tunnusmerkkinä, omina musiikillisina teemoinaan. Henkilön musiikillinen teema voi olla myöhemmin jossain kohtauksessa läsnä, vaikka henkilö ei itse olisikaan näyttämöllä. Siinä onkin yksi säveltäjien suosimista tehokeinoista tarinan kuljetuksessa.

Duetto

Duetto on oopperan laulu kahdelle laulajalle. Duetossa laulajat pysähtyvät kertomaan tunteistaan ja ajatuksistaan toisilleen yhteisymmärryksessä, kilpailuhengessä tai vaikka riidoissa keskenään.

La Bohèmessa ensitapaamisellaan Mimi ja Rodolfo tunnustavat toisilleen rakkautensa ja laulavat dueton.

Kuoro

Kuoro luo tunnelman jouluaatosta ja vilkkaasta toritunnelmasta kahvilan edustalla.

Välisoitto

Välisoitto on musiikkia, jota orkesteri soittaa esimerkiksi kohtausten vaihtuessa (lavastuksia vaihdetaan esiripun takana) tai esityksen väliajan jälkeen, uuden näytöksen alkaessa. Jälleen kerran se luo tunnelman sille, mitä juuri tapahtui tai mitä tuleman pitää.

Ensemble

Ensemble tarjoaa mahdollisuuden useille henkilöille laulaa omista ajatuksistaan ja tunteistaan yhtäaikaisesti.

Ensemble tarjoaa mahdollisuuden useille henkilöille laulaa omista ajatuksistaan ja tunteistaan yhtäaikaisesti.

Tässäkin esimerkissä säveltäjä hyödyntää roolihahmojen omia musiikillisia teemoja, kun rakastavaiset kinastelevat joulutorilla: Musetta laulaa ensiksi aarian, jossa kuvailee sitä, miten nauttii miesten katseista ja laulaa viettelevästi Marcelloa kiusoitellen. Muut paikalla olijat kommentoivat tapahtumaa laulaen. Marcello pysyttelee hiljaa ja kuuntelee, mutta lopuksi ei pysty enää vastustamaan Musettan viehätysvoimaa. Marcello tunnustaa laulaen rakkautensa Musettaan, eikä voi muuta kuin kietoutua Musettan pauloihin. Musettan melodiasta on tullut nyt myös Marcellon melodia.

TEKSTI TUULA JUKOLA-NUORTEVA

Lisää oppimateriaaleja