Uusia kasvoja Kansallisbaletissa 2025
Kansallisbaletissa aloitti syyskaudella 2025 yhteensä 21 uutta tanssijaa, joista 11 pääryhmässä ja 10 nuorisoryhmässä.
Uusia ensi- ja solistitanssijoita
Kuubalainen Victor Estévez on aloittanut Kansallisbaletissa ensitanssijana, ja hänet nähdään ensimmäiseksi näyttämöllä Gisellen Alberton roolissa lokakuussa. Victor aloitti tanssiopintonsa kotikaupungissaan Camagüeyssa ja lähti opiskelemaan Havannaan Kuuban kansallisbaletin balettikouluun 14-vuotiaana. Hän on työskennellyt ensitanssijana Kuuban kansallisbaletissa ja Queenslandin baletissa sekä solistitanssijana Australian baletissa ja ehtinyt jo tanssia urallaan useimpien klassisen baletin merkkiteosten miespäärooleissa Australiassa ja Kuubassa.
Ikimuistoisimmaksi roolikseen hän mainitsee Manon-baletin Des Grieux’n tanssiessaan yhdessä Alina Cojocarun kanssa, sillä rooli oli Victorin uran käännekohta. Haaveena Victorilla on tanssia jonakin päivänä John Crankon Oneginin pääroolissa. Suomessa Victor odottaa näkevänsä talven, sillä hän ei ole koskaan elämässään nähnyt lunta eikä ollut pakkasessa.
Kansallisbaletissa on aloittanut kaksi 1. solistitanssijaa. Nayara Lopes on kotoisin Curitiban kaupungista Brasiliasta. Kuusivuotiaana Nayara aloitti jalkapalloharrastuksen, mutta se vaihtui jo vuotta myöhemmin tanssiin. 13-vuotiaana hänet valittiin Guairan teatteritanssikouluun, josta hän jatkoi opintojaan American Ballet Theatren balettikoulussa New Yorkissa. Muutto Brasiliasta New Yorkiin olikin Nayaralle suuri elämänmuutos, sillä muuttaessaan hän ei osannut englantia. Uudesta opiskelupaikastaan innostunut Nayara kuitenkin sopeutui uuteen elinympäristöön nopeasti. Valmistuttuaan hän on työskennellyt Philadelphian baletin ensitanssijana sekä Harlemin tanssiteatterissa New Yorkissa, Kanadan kansallisbaletin harjoittelijana ja Orlandon baletin II-ryhmässä.
Nayaralla on pitkään ollut unelma työskennellä Euroopassa, ja nyt tähän tarjoutui mahdollisuus. Ensimmäiset viikot uudessa kotimaassa ovat tuntuneet mukavilta, jopa paremmilta kuin hän osasi odottaa. Hän odottaa innolla pääsevänsä tutustumaan maailman onnellisimpaan maahan ja näkemään revontulet. Nayaran suurin unelmarooli on ollut Giselle, jonka hän on jo saanut tanssiakin. Jonakin päivänä hän toivoisi saavansa tanssia myös Bajadeerin Nikiyan roolissa. Kansallisbaletissa Nayara nähdään ensimmäisen kerran Tuhkimossa kesän haltijattarena.
Argentiinalainen Lucia Rios on puolestaan kotoisin Buenos Airesista. Hän aloitti jazztanssin harrastamisen nelivuotiaana ja baletin yhdeksänvuotiaana. Argentiinassa opiskeltuaan Lucia jatkoi opintojaan Hampurin baletin balettikoulussa Saksassa. Valmistuttuaan hän on työskennellyt Hampurin ja Bordeaux’n baletissa solistitanssijana sekä Pariisin oopperan baletissa. Lapsena Lucian haaveiden rooli oli Don Quijote -baletin Kitrin rooli, jonka hän on jo saanut tanssiakin. Toteutumaton unelma hänelle on Kamelianaisen Marguerite.
Suomessa Helsingissä ja Rovaniemellä Lucia kävi ensimmäistä kertaa pari vuotta sitten talvella, jolloin hän sai nähdä myös revontulia. Nyt hän aloittaa työnsä uudessa kotimaassaan innolla, ja haluaa tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja opiskella suomen kieltä. Hän pitää Suomessa siitä, kuinka asiat hoidetaan ja kaikki toimii – ajattelutavasta, johon hän tottui myös Saksassa. Lucia nähdään Kansallisbaletissa ensimmäiseksi Tuhkimon sisarpuolen ja syksyn haltijattaren rooleissa.
Uutena 2. solistitanssijana Kansallisbaletissa on puolestaan aloittanut kiinalainen Yipeng Xu. Yipeng aloitti balettiharrastuksen tanssijaisänsä aloitteesta vasta varsin myöhään, 11-vuotiaana. Harrastettuaan vain kuukauden hän pääsikin yllättäen opiskelemaan arvostettuun Pekingin tanssiakatemiaan. Edessä oli muutto kotikaupungista Xuzhousta Pekingiin, tanssiakatemian asuntolaan, jossa Yipeng asui samassa huoneessa viiden muun pojan kanssa. Seuraava muutos hänen elämässään oli edessä 17-vuotiaana, kun hän pääsi Australian balettikouluun ja muutti Melbourneen ilman englannin kielen taitoa.
Valmistuttuaan Yipeng on työskennellyt Australian baletissa solistitanssijana – ja nyt hänellä on edessään taas uusi vaihe: muutto Helsinkiin. Ensimmäistä kertaa Suomessa oleva Yipeng ei ole koskaan nähnyt lunta, joten hän odottaa talvea. Unelmiensa rooliksi hän mainitsee John Neumeierin baletin Nijinsky nimiroolin.

Yksitoista uutta tanssijaa pääryhmässä
Uusien ensi- ja solistitanssijoiden lisäksi Kansallisbaletin pääryhmään on kiinnitetty seitsemän uutta tanssijaa.
Uudesta-Seelannista Taurangan kaupungista kotoisin oleva Amelie Watson on opiskellut kotikaupungissaan Dance Institutessa. Hänen tanssiharrastuksensa alkoi hiphopista ja muusta katutanssista viisivuotiaana, mutta pian hän löysi myös baletin. 14-vuotiaana hän alkoi ajatella balettia myös mahdollisena ammattina. Hän jatkoi opintojaan Australian Sydneyssä ja Skotlannin kuninkaallisessa konservatoriossa Britanniassa. Uransa tanssijana hän aloitti Hallen baletissa Saksassa. Lempiroolikseen hän mainitsee Prinsessa Ruususen Auroran roolin.
Englannin Newcastlesta kotoisin oleva Jessica Templeton aloitti balettiharrastuksen nelivuotiaana. Ammattiin tähtäävän treenauksen hän aloitti 13-vuotiaana Tring Parkin esittävän taiteen koulussa lähellä Lontoota. Jessica valmistui tanssijaksi Royal Ballet’n balettikoulusta. Hän on työskennellyt tanssijana Sarasotan baletissa Floridassa sekä teoskohtaisilla kiinnityksillä Oslossa, Zürichissä ja Lontoon New English Ballet Theatressa. Ensivaikutelma Suomesta on ollut Jessicalle myönteinen, hän on pitänyt hyvin organisoidusta toimimisesta ja ihmisten ystävällisyydestä. Unelmien rooleikseen hän mainitsee Manon-baletin nimiroolin ja kaikki Jiři Kylíanin koreografiat.
Yhdysvalloista, Indianan Noblesvillesta kotoisin on Morgan Rust, joka aloitti satubalettiharrastuksen kaksoissisarensa kanssa kaksivuotiaana. Varsinaiset balettitunnit he aloittivat kahdeksanvuotiaina, ja molemmista tuli aikuisena tanssijoita. Morgan opiskeli Indianan balettikonservatoriossa Carmelissa ja Washingtonin balettikoulussa Washington DC:ssä. Tanssijana hän on työskennellyt Boulderin baletissa Coloradossa, Sarasotan baletissa Floridassa ja harjoittelijana Washingtonin baletissa. Ensimmäistä kertaa Suomessa olevan Morganin ensivaikutelma Helsingistä on ollut positiivisen rauhallinen. Unelmien roolikseen Morgan mainitsee Kitrin baletista Don Quijote.
Ranskalainen Félicie Cunat aloitti balettitunnit kotikaupungissaan Nantesissa kuusivuotiaana ja valmistui tanssijaksi Pariisin kansallisesta musiikki- ja tanssikonservatoriosta CNSMDP:sta. Ennen Kansallisbalettia hän on vieraillut teoskohtaisilla kiinnityksillä muun muassa Pariisin oopperan baletissa, Napolin Teatro San Carlon baletissa, Nizzan oopperan baletissa ja Pariisin Châtelet-teatterissa. Unelmaroolikseen hän mainitsee Julian roolin Romeosta ja Juliasta, ja on erityisen vaikuttunut myös koreografi Pina Bauschin teoksista. Helsingissä Félicie arvostaa luontoa, joka on lähellä kaupunkia. Talvea hän odottaa jännityksellä.
Italian Orbetellosta kotoisin oleva Elena Vichi harrasti lapsena karatea, kunnes kuusivuotiaana löysi tiensä balettitunnille. Kotikaupungistaan hän jatkoi balettiopintoihin Roomaan ja Saksaan Mannheimin musiikki- ja taidekorkeakouluun. Hän on työskennellyt tanssijana Badenin valtionteatterissa Karlsruhessa ja ollut Mergaliyev Classical Ballet -ryhmän kiertueella Englannissa sekä Kielin baletissa Saksassa. Helsingissä hän pitää luonnonläheisyydestä, joka tuo mieleen oman kotikaupungin. Unelmarooleiksi hän mainitsee kaksi hyvin erilaista roolia, Pähkinänsärkijän suloisen ja lapsekkaan Klaaran ja Don Quijoten tulisen ja temperamenttisen Kitrin.
Ranskalainen Nikolay Iossifov saattaa olla joillekin suomalaiskatsojille tuttu, sillä hän tanssi Kansallisbaletin nuorisoryhmässä kaudella 2022–2023. Toulousesta kotoisin oleva Nikolay aloitti ensin kahdeksanvuotiaana hiphop-tunnit ja 13-vuotiaana baletin. Marseillessa, Toulousessa ja Amsterdamissa opiskellut Nikolay nauttii erilaisten tanssityylien yhdistämisestä, ja työskennellessään Helsingin jälkeen Portugalin kansallisbaletissa hän pääsi tanssimaan paljon nykytanssia. Nikolay ei nimeä tiettyä roolia suosikikseen, vaan haluaa ylipäänsä päästä näyttämään tunteita ja kokea paljon uutta. Syksyn ohjelmistostamme hän nostaa esimerkiksi Alexander Ekmanin COWn.
Portugalilainen José Costa on kotoisin Paços de Ferreirasta, Porton maakunnasta. Hän aloitti balettiopintonsa kymmenvuotiaana läheisessä Paradesin kaupungissa ja jatkoi opintojaan Kansallisessa tanssikonservatoriossa Lissabonissa ja John Crankon balettikoulussa Stuttgartissa. Uransa tanssijana hän aloitti Stuttgartin baletin harjoittelijana ja jatkoi Bordeaux’n oopperan baletissa. Unelmien roolikseen José mainitsee Armandin roolin baletista Kamelianainen. Uutta kotipaikkaansa ja tulevaa talvea kohtaan hän on utelias ja innostunut.
Nuorisoryhmästä pääryhmän tanssijoiksi siirtyivät syyskauden alkaessa Anni Martinsén, Brock Maye ja Vincenzo Romano.

Kymmenen uutta tanssijaa nuorisoryhmässä
Kansallisbaletin nuorisoryhmässä on aloittanut kaksi Balettioppilaitoksesta edellisenä keväänä valmistunutta tanssijaa. Aini Latonen aloitti balettiopintonsa kolmevuotiaana kotikaupungissaan Tampereella Balettikoulu Hannele Suomalaisessa. Turun läheltä, Liedon asemalta kotoisin oleva Hertta Hannuksela aloitti samanikäisenä Turun seudun tanssioppilaitoksessa.
Yläkouluikäisenä Aini ja Hertta molemmat kävivät Helsingissä Balettioppilaitoksen erikoiskoulutuksessa, ja 15-vuotiaina he muuttivat Helsinkiin opiskelemaan Balettioppilaitoksen ammatilliseen koulutukseen. Pois kotoa muuttaminen oli tietysti teini-ikäisille ja myös heidän vanhemmilleen iso ratkaisu, mutta tultuaan valituiksi ammatilliseen koulutukseen he molemmat olivat niin innoissaan, että pitivät muuttoa luontevana ratkaisuna. Aini kannustaakin balettia opiskelevia nuoria rohkeasti hakemaan ja kokeilemaan mahdollisuuksia päästä opiskelemaan Balettioppilaitokseen.
Ainin unelmarooli on sellainen, jossa pääsee työstämään itseään ja löytämään uutta. Hänelle Joutsenlampi on aina ollut baleteista tärkein, joten hän nimeää Odette/Odilen roolin unelmaroolikseen. Hertta puolestaan pohtii, että Bajadeerin kaksi naispääroolia Nikiya ja Gamzatti ovat erilaisuudessaan kiehtovia, ja unelma olisi tanssia näissä molemmissa rooleissa.
Yhdysvalloista ryhmään on tullut Alyssa Casey, joka on opiskellut Illinoisin tanssikonservatoriossa. Kolmevuotiaana balettiharrastuksen aloittaneen Alyssan sukujuuret ovat Euroopassa, ja hänen äitinsä on kotoisin Puolasta. Alyssa kokeekin puolalaisuuden olevan lähellä sydäntään, mutta Suomessa hän kävi ensimmäistä kertaa tullessaan viime keväänä koetanssiin. Unelmien roolina hän pitää Julian roolia baletissa Romeo ja Julia. Alyssa on työskennellyt aiemmin A & A Ballet’ssa Chicagossa.
Rebecca Lopes on tullut Suomeen Australiasta, jossa hän opiskeli Australian balettikoulussa Melbournessa. Nelivuotiaana balettiharrastuksen aloittanut Rebecca tuli Suomeen ensimmäistä kertaa aloittaessaan työt Kansallisbaletissa. Hän odottaa innolla talvea ja lunta, sillä hän ei ole koskaan vielä nähnyt lunta. Myös Rebeccan unelmien rooli on Julian rooli baletista Romeo ja Julia.
Japanilainen Ayako Tsukada aloitti balettiopintonsa viisivuotiaana Wakuin balettikoulussa Osakassa ja jatkoi opintojaan John Crankon balettikoulussa Stuttgartissa, josta hän valmistui viime keväänä. Ayako oli viikon Suomessa tammikuussa, joten hän sai silloin jo esimakua suomalaisesta talvesta. Unelmien roolikseen hän mainitsee Joutsenlammen Odette/Odilen.
Ukrainalainen Nikita Malaki aloitti balettiopintonsa Kiovan ukrainalaisessa tanssiakatemiassa ja jatkoi opintojaan Sveitsin Baselissa ja Yhdysvalloissa Philadelphiassa. Pienestä Apostoloven kaupungista kotoisin oleva Nikita aloitti tanssiharrastuksen kolmevuotiaana nykytanssin parissa ja balettiopinnot 11-vuotiaana. Unelmiensa rooliksi Nikita kertoo Prinssi Desirén roolin baletista Prinsessa Ruusunen.
Ranskalainen Léon Rambaud on kotoisin pienestä Gordes’n kunnasta läheltä Avignonia. Hän aloitti tanssiharrastuksen kahdeksanvuotiaana breakdancen ja hiphopin parissa, ja balettiopinnot tulivat mukaan kuvioihin 12-vuotiaana. Léon pääsi opiskelemaan balettia toiselle puolelle Ranskaa, Pariisin oopperan balettikouluun. Opiskelu kaukana kotoa oli mahdollista, koska koulun yhteydessä on myös opiskelija-asuntola. Ennen Kansallisbalettia hän on ehtinyt jo työskennellä kaksi vuotta Tukholman kuninkaallisessa baletissa.
Kiinalainen Mingyang Xie on lähtöisin Anshanin kaupungista läheltä Shenyangia. Suomalaisittain myös Anshanin kaupunki on melkoisen suuri, 3,6 miljoonan asukkaan kaupunki. Mingyang aloitti balettiopinnot 10-vuotiaana. Hän opiskeli Shenyangin musiikkikonservatorion tanssiakatemiassa ja Royal Ballet Schoolissa Lontoossa. Unelmaroolikseen hän mainitsee Basilion roolin baletissa Don Quijote.
Noah Seidl on kotoisin West Lafayetten kaupungista, Yhdysvaltojen Indianasta. Noah aloitti balettiharrastuksensa neljä-viisivuotiaana, mutta tosissaan hän alkoi opiskella 12-vuotiaana. Noah on opiskellut niin Bostonin baletin balettikoulussa, Lontoon Royal Ballet Schoolissa kuin Kanadan kansallisessa balettikoulussakin. Hän on tanssinut parin vuoden ajan Philadelphian baletin II-ryhmässä. Ensi kertaa nyt Suomeen tulleen Noahin unelmien rooli on joko Mercutio Romeossa ja Juliassa tai rooli Jerome Robbinsin teoksessa Glass Pieces.
Ruotsalainen Betty Svensson on nuorisoryhmässä opiskelijavaihdossa Tukholman kuninkaallisesta balettikoulusta. Hänen tanssiharrastuksensa alkoi kuusivuotiaana katutanssilajien parissa, ja 11-vuotiaana baletista tuli hänen tanssilajinsa. Betty opiskeli ennen Tukholmaa kotikaupungissaan Göteborgissa Svenska balettskolanissa. Unelmarooleikseen Betty mainitsee Pähkinänsärkijän pääroolin sekä William Forsythen koreografiat. Helsinki oli Bettylle uusi kaupunki, sillä hän on matkaillut Suomessa aiemmin vain Ahvenanmaalla.
Uusi balettimestari Ranskasta
Tällä kaudella Kansallisbaletti saa myös kaksi uutta balettimestaria. Myöhemmin syksyllä tähtitanssija Sergei Popov siirtyy balettimestarin tehtäviin harjoittamaan Kansallisbaletin ohjelmistoa, ja nyt heti kauden alkaessa uutena balettimestarina aloitti ranskalainen Alicia Fabry. Alicia on syntynyt Yhdysvalloissa, Etelä-Carolinen Charlestonissa, mutta hänen ranskalainen kotikaupunkinsa on Mauberge. English National Ballet’n balettikoulussa Lontoossa opiskellut ja tanssijana Chicagon, Carolinen ja Nizzan baleteissa työskennellyt Alicia on tehnyt aiemmin balettimestarin töitä solistitanssijan työn rinnalla niin Carolinessa kuin Nizzassakin.
Teksti JUSSI ILTANEN
Kuvat MIRKA KLEEMOLA
Suosittelemme
Libretto: Ihminen parhaan kykynsä mukaan
Ulos piparkakkutalosta – Hannu ja Kerttu on kasvutarina
Täydellinen kosto?
Giselle – Romanttisen baletin helmi Suomessa
Uusia ääniä Kansallisoopperassa 2025
CircOpera 2.0:n kiertävä pukuloisto
Tuhkimo-baletin historiaa kuvissa