Skip to content

Esteettömyys

Ooppera- ja balettinautintoja esteettömästi

Ooppera ja Baletti on kaikille. Tällä sivulla kerromme, miten esteettömyys on huomioitu Oopperatalossa. Paikan päällä Oopperatalossa sinua auttaa aulahenkilökuntamme. He palvelevat aulassa, lämpiötiloissa ja naulakoilla.

esteettömät paikat

Esteettömät paikat ovat myynnissä ainoastaan asiakaspalvelumme kautta. Varaathan esteettömän paikan viimeistään viikkoa ennen esitystä Oopperan ja Baletin asiakaspalvelusta. Tutustu asiakaspalvelumme aukioloaikoihin ja yhteystietoihin. Huomaathan, että opiskelija-alennuksemme koskee myös pyörätuolipaikkoja. Lue lisää opiskelija-alennuksesta myyntiehdoista.

Mikäli sinulla on oikeus tukihenkilöön tai avustajaan (EU:n Vammaiskortti), esitykseen mukaan tulevan avustajan lippu on maksuton. Muissa tapauksissa kysy lisää asiakaspalvelustamme.

Päänäyttämön katsomossa pyörätuolipaikat sijaitsevat 1. parven aitioissa 3 ja 4 sekä 2. parven aitioissa 1, 2, 3 ja 4. 1. ja 2. parvelle pääsee hissillä. Esteettömiä paikkoja ei ole permannolla ja 3. parvella, sillä niihin pääsee vain portaita pitkin.

Myös Alminsalissa on pyörätuolipaikkoja. Esteetön kulku Alminsaliin tapahtuu oman hissin kautta. Hissi sijaitsee saliin johtavien portaiden vasemmalla puolella.

Tutustu Näyttämöt-sivulla päänäyttämön ja Alminsalin katsomokarttoihin.

sisäänkäynti ja pysäköinti

Oopperatalo sijaitsee osoitteessa Helsinginkatu 58, Helsinki. Taloon on kaksi sisäänkäyntiä: pääsisäänkäynti Mannerheimintien puolella ja Töölönlahden sisäänkäynti Oopperankujan puolella.

Oopperan ja Baletin oma pysäköintialue Töölönlahden sisäänkäynnin puolella on tarkoitettu liikkumaesteisten pysäköintiin. Sitä kautta on myös esteetön sisäänkäynti taloon.

tutustu taloon

Lämpiötilojen pohjakarttojen avulla voit tutustua esteettömiin kulkureitteihin ja palveluihin. Maksuttoman vaatesäilytyksen löydät Töölönlahden sisäänkäynniltä saavuttaessa suoraan aulan perältä. Esteettömät wc-tilat sijaitsevat Alfonsin aulassa Töölönlahden sisäänkäynnin läheisyydessä, päälämpiössä Bar & Café Juhan lähistöllä sekä 2. parven katsomoiden päädyissä. Esteettömät wc:t toimivat myös unisex-wc-tiloina.

induktiosilmukka

Induktiosilmukka parantaa kuulolaitteen avulla välittyvää kuuntelukokemusta päänäyttämön katsomossa. Aulahenkilökunnaltamme on saatavilla vastaanottimia, joiden avulla induktiosilmukka toimii koko katsomon alueella. Vastaanotin toimii myös tavallisilla kuulokkeilla. Voit tiedustella vastaanottimia jo lippuja ostaessasi tai saapuessasi esitykseen. Aulahenkilökuntamme opastaa tarvittaessa laitteen käytössä.

Palvelupistesilmukka asiakaspalvelupisteellä

Oopperan ja Baletin asiakaspalveluun Töölönlahden sisäänkäynnin yhteyteen on asennettu palvelupistesilmukka helpottamaan kuulolaitetta käyttävien asiakkaiden asiakaspalvelua. Palvelupistesilmukan avulla asiakaspalvelijan ääni siirtyy puhujan mikrofonista suoraan kuulolaitteeseen ilman ympäristön aiheuttamia häiriöitä. Asiakaspalvelupiste, jossa palvelupistesilmukka toimii, on merkitty asianmukaisella tunnuksella.

tekstilaite

Kansainvälisen käytännön mukaisesti oopperat esitetään pääosin alkuperäiskielellä. Juonen seuraamista helpottaa näyttämöaukon yläpuolella sijaitseva tekstilaite, jossa tarina kulkee yleensä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi käännettynä.

viittomakielelle tulkatut esitykset

Kansallisoopperassa tulkataan yksi oopperateos vuosittain myös viittomakielelle. Kaudella 2023–2024 viittomakielelle tulkataan Jevgeni Oneginin esitykset ke 14.2.2024 klo 19 ja la 16.3.2024 klo 19.

Tulkkaajat ovat pääsääntöisesti näyttämön vasemmalla laidalla katsomosta päin katsottuna. Näet tulkkauksen parhaiten, kun ostat liput verkkokaupastamme permannon vasemmalle puolelle.

Voit myös tiedustella lippuja viittomatulkkauspaikoille ryhmämyynnistämme sähköpostitse: liput[at]opera.fi.

tarjoilut

Oopperaravintolassa on esteettömiä pöytiä samoissa kerroksissa, joissa esteettömät paikat sijaitsevat katsomossa (1. parvi ja 2. parvi). Esteetöntä pöytäpaikkaa ei voi varata ennakkoon verkkokaupassa. Mikäli tarvitset esteettömän paikan, suosittelemme tilaamaan tarjoilut hyvissä ajoin etukäteen ja kertomaan tarpeistasi olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Löydät Oopperaravintolan yhteystiedot täältä.

hajusteet ja tuoksut

Hajusteettomia esityksiä tai paikkoja ei valitettavasti ole. Huomioithan ystävällisesti muut asiakkaat käyttämällä hajusteita maltillisesti.

valot ja tehosteet

Joissakin esityksissä käytetään kirkkaita ja/tai voimakkaasti vilkkuvia valoja tai esimerkiksi savukoneita. Ilmoitamme teosten omilla sivuilla, mikäli esityksessä on voimakasta tai vilkkuvaa valoa tai muita tehokeinoja. Ensi-iltateosten kohdalla tiedot tarkentuvat vasta ensi-iltaviikolla.

Voit aina myös kysyä apua lippua ostaessasi asiakaspalvelustamme, mikäli haluat varmistaa, että esitys sopii sinulle.

kulttuurikaverit ja kulttuuriluotsit

Tiesitkö, että voit tulla seuraamaan Oopperan ja Baletin pääharjoituksia yhdessä kulttuurikaverin kanssa? Kulttuurikaverin seura on maksutonta. Helsingissä ja Espoossa toimii kulttuurikavereita, Vantaalla puolestaan kulttuuriluotseja. Tutustu Kulttuurikaveritoimintaan.

lisätietoja ja palautetta

Mikäli haluat antaa palautetta saavutettavuuteen tai esteettömyyteen liittyen, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Kehitämme jatkuvasti palveluamme, joten kaikki palaute on erittäin tervetullutta.

Verkkopalvelun saavutettavuusselosteesta voit lukea, miten verkkopalvelumme noudattaa lainsäädäntöä digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta.