Skip to content

Karmivista sävelistä joulun iloisiin tunnelmiin

Säveltäjä Sally Beamish kertoo Saiturin joulun musiikista.

Kun koreografi David Bintley sai tehtäväkseen luoda kokonaan uuden baletin Charles Dickensin klassikkotarinasta Saiturin joulu, ensimmäisenä kysymyksenä oli teoksen musiikki. Bintley oli tehnyt aiemmin yhteistyötä säveltäjä Sally Beamishin kanssa Shakespearen näytelmään pohjautuvassa baletissa Myrsky Birminghamin Royal Ballet’ssa.

”Sally on hyvin tunnettu nykysäveltäjä Englannissa. Kuulin hänen musiikkiaan ensimmäisen kerran autoradiossa. Minun oli pakko ajaa tien sivuun kuuntelemaan, koska musiikki oli niin vaikuttavaa. Kuunneltuani enemmän hänen musiikkiaan pohdin että hänen pitää tehdä balettimusiikkia”, Bintley kertoo ensikosketuksestaan Beamishiin. ”Saiturin joulussa halusin jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan, mutta musiikin lähtökohdat olivat erilaiset: musiikin tuli olla helposti lähestyttävää ja koko perheelle sopivaa – ja mukana tuli olla tietenkin joulun tunnelmaa.”

Ideasta orkestrointiin

Kun Bintley otti yhteyttä säveltäjään, tämä innostui heti uudesta yhteisestä hankkeesta: ”Aloin heti tutkia aihetta ja suunnitella, ja kävimme joitakin keskusteluja siitä, miltä musiikin tulee kuulostaa. Myrskyn myötä meille oli kehittynyt tapa, jossa keskustelemme jokaisesta kohtauksesta edetessämme, sitten sävellän sen ja lähetän hänelle, sitten keskustelemme ja mietimme uudelleen ja teemme tarvittavia muutoksia. Kun olemme molemmat tyytyväisiä, siirrymme seuraavaan kohtaukseen.”

Baletin aihe oli niin koreografin kuin säveltäjänkin näkökulmasta kiinnostava. ”Saiturin joulussa Dickens kiteyttää kaiken, mikä kuuluu brittiläiseen jouluun. Tarinasta on tullut osa jouluperinnettämme, ja osa kulttuuriperintöämme. Viktoriaaninen joulu tuo mieleen musiikin, ruoan, värin, kellot ja myös rikkaiden ja köyhien välisen kontrastin”, Beamish kuvailee tarinan merkitystä. 

Sävellystyön alkaessa Beamish sai koreografilta kohtausluettelon, jossa oli kuvailtu, keitä kohtauksessa on mukana ja kuinka kauan kohtaus kestää. ”Keskustelimme pitkään jokaisesta kohtauksesta, ja David selitti näkemyksensä minulle. Sen jälkeen sain vapaasti säveltää, ja lähetin hänelle luonnoksen jokaisesta kohtauksesta, kun sain sen valmiiksi. Joskus hänellä oli huomautettavaa ja pyyntöjä tai musiikki ei toiminut hänen näkökulmastaan, ja silloin minun oli ajateltava uudelleen. Joskus taas musiikki ei ollut sitä, mitä hän odotti, mutta hän muutti omaa suunnitelmaansa, koska piti musiikistani.”

Sally Beamish sai sävellystyönsä valmiiksi joulun 2022 tienoilla, ja jatkoi kevään ajan musiikin orkestroinnin kanssa. ”Nykypäivänä sävellysprosessi yhteistyössä koreografin kanssa on helpompaa kuin ennen, sillä säveltäjä voi luoda tietokoneella näytteitä myös orkesterin soittamasta musiikista, ja koreografi pystyy jopa esittämään toiveita soitinten käytöstä. Aiemmin sävellys piti vain soittaa pianolla, jolloin koreografi ei saanut käsitystä orkestroinnista”, Beamish kertoo. Pieniä muutoksia sävellykseen on tarvinnut tehdä vielä koreografioinnin edistyessä, kun koreografi huomaa esimerkiksi tarvitsevansa johonkin kohtaan enemmän musiikkia. ”David tutustui sävellykseen kuitenkin alusta saakka, joten suuremmat muutokset on tehty jo kuukausia sitten.”

Myös kapellimestari Paul Murphy on ollut mukana työssä jo aikaisessa vaiheessa ja tuntee sävellyksen hyvin. Kapellimestarin ja säveltäjän yhteistyö jatkui tiiviinä marraskuussa 2023, kun ensimmäiset orkesteriharjoitukset alkoivat.

Sally Beamish on uppoutunut Dickensin ajan joulumusiikkiin säveltäessään Saiturin joulua.

Kellojen sointi tuo sekä iloista että pahaenteistä tunnelmaa

Jouluteemaisessa baletissa myös musiikissa viitteet jouluun ovat keskeisiä. ”Vahvin ja ilmeisin teema on kellot. Kellojen sointi luonnehtii musiikkia alusta loppuun – kirkonkellojen, kaappikellojen, palvelijoiden kutsukellojen ja rekien kellojen. Kellojen sointi luo musiikkiin sekä iloista että pahaenteistä tunnelmaa”, Beamish maalailee. Muutamissa kohdin kuullaan orkesterin rinnalla jopa aitojen lontoolaiskellojen ääntä tallenteena.

Toinen musiikista nouseva teema on kaduilta kuuluvat äänet – niin posetiivin ja kampiliiran soitantaa kuin katukaupusteilijoiden huutoja ja joululaulujakin. Tarinassa on mukana paljon myös erilaista joulun juhlintaa ja sen mukaista musiikkia kansantanssisävelistä ja reippaista merimiestansseista hienostuneempien juhlien polkkaan ja valssiin. Vastapainoa joulun iloisiin säveliin tuovat synkemmät teemat outoine sävelineen ja aavemaisine lyömäsoittimineen tuoden musiikkiin yliluonnollisen ja karmivan tunnelman.

”Tein luettelon kaikista suosituista joululauluista, joita Dickens olisi voinut tuntea, ja käytin monia niistä sävellyksessä – joskus avoimesti, joskus enemmän piilotettuna”, Beamish kertoo. Monet joululaulut sopivat myös tarinan teemoihin, kuten perinteinen brittisävelmä The holly and the ivy, jonka laulaa laakerinoksia myyvä katulapsi. Dame get up and bake your pies puolestaan kuvaa niukkaa jouluateriaa valmistavaa rouva Cratchitia.

Ennen orkesteriharjoitusten käynnistymistä koreografi David Bintley summaa ajatuksiaan musiikista: ”Olen täydellisen tyytyväinen sävellykseen. Valtava kokoelma erilaista musiikkia pelottavasta Marleyn haamusta iloisiin joulun säveliin kelloineen päivineen.” Säveltäjä Sally Beamish jatkaa: ”On ollut suuri ilo tehdä yhteistyötä Kansallisbaletin kanssa. Odotan innolla harjoituksia ja tietenkin ensi-iltaa!”

Teksti JUSSI ILTANEN
Kuvat ASHLEY COOMBES

Lue lisää Saiturin joulusta.

Kuuntele jouluista musiikkia

Saiturin joulu -baletin säveltäjä Sally Beamish on koonnut soittolistan Dickensin ajan perinteisistä joululauluista, joiden säveliä voi kuulla myös baletissa. Bonuksena listalla on kaksi Beamishin omaa joululaulua.

Soittolista on kuunneltavissa vain, jos olet hyväksynyt toimivuusevästeet. Voit muokata evästeasetuksiasi sivun alaosasta löytyvistä evästeasetuksista.

Kuuntele musiikkinäytteitä

Tutustu Saiturin joulun musiikkinäytteisiin! Esityksissä musiikki kuullaan Kansallisoopperan orkesterin soittamana.