Instruktioner för att använda Stage24
Innehållet på Stage24 kan huvudsakligen ses fritt, men du måste logga in på ditt kundkonto för att kunna se direktsändningar och inspelade föreställningar på Stage24. Vissa av föreställningarna på Stage24 är avgiftsbelagda på våren 2024. Läs instruktionerna för att använda Stage24.
På Operans och Balettens tjänst Stage24 kan du titta på inspelade föreställningar, trailers och andra videor, läsa artiklar och lyssna på verkpresentationer. På tjänsten visas också regelbundet direktströmningar från Operahusets huvudscen.
För att kunna se direktströmningar och inspelade föreställningar måste du logga in på ditt kundkonto hos Operan och Baletten. Vissa av föreställningarna på Stage24 är avgiftsbelagda. Använd samma användarnamn och lösenord som för Operans och Balettens webbutik. När du loggat in som användare kan du också spara dina favoriter och fortsätta titta eller lyssna där du blev senast. Inspelningar som gjorts i samarbete med andra, t.ex. Yle eller ARTE, blir inte synliga i balken Fortsätt titta.
Om du har använt din e-postadress när du handlat hos oss tidigare, har vi skapat ett kundkonto för dig. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du beställa ett nytt lösenord från länken nedan. I annat fall ska du skapa ett nytt kundkonto. Observera att lösenordet för kundkontot måste innehålla minst 7 tecken, av vilka minst 1 stor bokstav, 1 siffra och 1 specialtecken. Möjliga specialtecken är @ $ * ! – ? & %. Lösenordet kan inte börja på å, ä eller ö eller siffror.
Rätt att se avgiftsbelagda direktsändningar och inspelade förställningar kan köpas endast i Operans och Balettens webbutik. Visningsrätten är personlig och den kan inte delas.
Priset för att se direktsändningar innehåller också inspelningen som publiceras efter föreställningen. Rätt att se inspelade föreställningar kan också köpas separat efter direktsändningen. Visningsrättigheterna kan innehålla landspecifika begränsningar. Kontrollera på den avgiftsbelagda Stage24-föreställningens sida i vilka länder föreställningen kan ses innan du köper.
Du får rätt att se sändningen eller inspelningen fram till den sista dagen som anges på föreställningens sida oavsett när du har köpt visningsrätten. Visningsrättens giltighetstid är specifik för varje föreställning och fastställs enligt upphovsrätten. Du kan titta på föreställningen hur många gånger som helst så länge visningsrätten är i kraft.
Du hittar dina köpta visningsrättigheter på Stage24 startsida under ”Mina köp” efter att du har loggat in på ditt kundkonto och på ditt konto startsida under ”Kommande Evenemang”. Du hittar också dina visningsrättigheter på fliken Stage24 i Opera&Ballet-mobilappen genom att välja den Stage24-föreställning du har köpt, men den bästa användarupplevelsen erbjuder vi för inloggade användare på operabaletti.fi-webbtjänsten i webbläsaren och Stage24 appen för smart-TV.
Läs mer om försäljningsvillkoren för Stage24. Vid problem kontakta vår kundtjänst på adressen liput@opera.fi
De flesta direktsändningar och videoinspelningar på Stage24 kan ses i hela världen, men visningsrätten för vissa innehåll är geografiskt begränsad på grund av upphovsrätten. Om videon inte har visningsrätt i ditt land, kan du inte se den. Information om eventuella begränsningar visas på videons sida.
Kontrollera att Stage24 fungerar på din enhet innan du börjar titta.
Stage24-appen för smart-TV
Stage24-appen för smart-TV är det enklaste sättet att njuta av tjänstens föreställningar på stor skärm. Appen finns på följande tillverkares apparater:
- Samsung, smart-TV-modeller från och med år 2019. Installera appen från tillverkarens appbutik.
- LG, smart-TV-modeller från och med år 2019. Installera appen från tillverkarens appbutik.
- Olika tillverkares Android TV-apparater (från version 8) med Google Play Store. Installera appen från Google Play Store.
- Elisa Viihde Plus TV-box. Installera appen från Google Play Store.
Logga in på Stage24-appen för smart-TV med ditt användarnamn och lösenord för kundkontot hos Operan och Baletten, så ser du dina köpta visningsrättigheter, dina sparade favoriter och för att fortsätta titta. Inspelningar som gjorts i samarbete med andra, t.ex. Yle eller ARTE, kan inte ses i appen för smart-TV.
KABEL
HDMI-kabel behövs om du har en dator och TV. Koppla ihop dem med kabeln och välj på TV:n den HDMI-kanal som du har anslutit datorn till. På så sätt överförs bilden från datorn direkt till TV-skärmen.
WEBBLÄSARE PÅ SMART-TV ELLER SPELKONSOL
Om du har en smart-TV och den har egen webbläsare eller om du är på nätet via en spelkonsol, kan du på webbläsaren gå direkt till webbplatsen staging.oopperabaletti.fi och där till tjänsten Stage24.
SKÄRMSPEGLING
Du kan också överföra Stage24-bilden trådlöst från datorn till TV. För närvarande stöder Stage24 Apples skärmspegling.
APPLE
Om du har AppleTV eller funktionen AirPlay på din smart-TV och du också har Apples telefon eller dator, kan du smidigt överföra Stage24 från webbläsaren till TV:n med hjälp av AirPlay.
AIRPLAY
Kom ihåg att kolla att båda enheterna är i samma wifi-nät.
YouTube och Vimeo inbäddningar kan visas bara om du har godkänt riktade cookies. Inbäddningar från Yle Areena kan spelas om du har godkänt prestanda-cookies. Du kan ändra dina cookieinställningar längst nere på sidan.
KOLLA INTERNETHASTIGHETEN
Du behöver en tillräckligt snabb internetanslutning för att titta på direktsändningar och inspelningar. Vi rekommenderar en fast nätanslutning på minst 10 Mbps. Du kan enkelt kolla hastigheten på din anslutning på nätet.
STARTA OM MODEMET
Omstart av modemet kan lösa vissa problem. Slå av strömmen ett ögonblick för att starta modemet på nytt.
UPPDATERA DIN WEBBLÄSARE
Använd alltid den nyaste versionen av webbläsaren. Prova också vid behov att byta webbläsare. Vi rekommenderar att du använder Chrome. Installera Google Chrome gratis på din enhet här.
KOLLA COOKIE-INSTÄLLNINGAR
YouTube och Vimeo inbäddningar kan visas bara om du har godkänt riktade cookies. Du kan ändra dina cookieinställningar längst nere på sidan.
STÄNG ONÖDIGA FLIKAR OCH APPLIKATIONER
Stäng alla onödiga flikar och tjänster som kan belasta din internetanslutning och enhetens prestanda.
TÖM WEBBLÄSARENS CACHEMINNE
Att rensa cacheminnet och starta webbläsaren på nytt kan hjälpa vid olika anslutningsproblem. Se anvisningar för att tömma cacheminnet.