Nibelungens ring eller Ringen är en operatetralogi i fyra delar av Richard Wagner. Den fick sin premiär i Bayreuth år 1876. Verket var genast vid sin tillkomst någonting oerhört som saknar motstycke i hela den västerländska konsthistorien. Den har blivit ett kultverk som samlar trogna fans och väcker intresse hos nya lyssnare. Ringen för dig ut på en resa, men inte bara så att den berättar om resans etapper, utan den tar dig med sig.
Nu ges Nibelungens ring i en ny tolkning av dirigenten Hannu Lintu och regissören Anna Kelo. Mikki Kunttu är Ringens visual planerare och Erika Turunen designar kostymer.
Verket som förändrade operakonsten och Wagners liv
Wagner ägnade 26 år av sitt liv åt Ringen på ett exceptionellt sätt. Arbetet gick ut på att skriva och komponera operahistoriens största skapelse, att låta uppföra en dedicerad byggnad för att sätta upp verket och att samla in medel för hela detta projekt som saknar sin like i hela konsthistorien.
”Wagners musik är så storartad att den kräver en iscensättning som lever upp till den. Ringen är tradionellt en berättelse om kärlek, hämnd, makt och girighet. Bakom den stora berättelsen finns emellertid ännu större teman; frågor och svar om myter, tro och kunskap. Samma mångskiktighet som finns i musiken vill jag också ge uttryck för i min regi.”
– regissören Anna Kelo
rhenguldet
En resa till en annan verklighet börjar
Ringens första del presenterar de centrala gestalterna och teman, som utvecklas senare i sagan. Enligt Wagner är Rhenguldet en ”förafton” till ett tre dagars scenfestspel. Alberich stjäl rhenguldet som vaktas Rhendöttrarna. Han förbannar kärleken och smider en ring av guldet. Den ringen ger herraväldet över världen. Men även huvudguden Wotan är ute efter absolut makt!
Huvudguden Wotan förstärker Valhall. Han har avlat valkyrior vars uppgift i världen är att samla upp de bästa stupade hjältarna som skall vakta gudarnas boning. I sin kamp mot den vilde Hunding blir Wotan tvungen att offra sin son Siegmund för att respektera gudarnas världsordning. Mitt i konflikter och krig föds också ett kärlekstema, passionen mellan syskonparet Siegmund och Sieglinde. Deras berättelse blir fröet till Siegfried, Ring-cykelns tredje del.
Siegfried, som född som kärleksbarn till två syskon, känner ingen fruktan. Genom strid återtar han ringen smidd i Rhenguld och ställer sig i vägen för överguden Wotan. Mytiske Siegfried är omnipotent: han smider ett oövervinnerligt svärd, tar livet av en drake, förstår fåglarnas sång och väcker en sovande skönhet med en kyss. Siegfried är Ring-cykelns tredje del.
Världen kan befrias från förbannelsen som vilar över gudarna och människorna först när Rhendöttrarna återfått den åtrådda ringen. Ragnarök utspelar sig i en framtida dystopi och utgör kulmen på Wagners tetralogi Nibelungens ring. Nu sammanvävs figurerna och händelserna från de tre föregående operorna, Rhenguldet, Valkyrian och Siegfried. Ragnarök är känd för sina orkestermellanspel och ledmotiven som återkommit genom hela serien förstärker musikens berättande karaktär.
Anna Kelo blev färdig musikteaterregissör från Ryska teaterakademin år 1992. Därefter har hon varit verksam vid Finlands Nationalopera som regiassistent från år 1994 och huvudregiassistent sedan 1998. Vid Nationaloperan har Kelo regisserat t. ex. Is (2019) och Figaros bröllop (2014).
Hannu Lintu
Hannu Lintu fick den första impulsen till sin dirigentkarriär som 11-åring på Nyslotts operafestival, där han såg Verdis Don Carlos med sin familj. Den unga cellisten glömde helt händelserna på scenen när han intensivt följde vad som försiggick i orkesterdiket. Intresset för opera blev till en del av hans musikerskap redan då.
Opera spelade ingen större roll ännu på Sibelius-Akademins kapellmästarklass, men kort efter avslutade studier fick Lintu handledning och råd för många verk av Ulf Söderblom. De operakompositörer som, med hans egna ord, står honom närmast är Wagner, Verdi, Richard Strauss och Alban Berg.
Som operadirigent vill Hannu Lintu komma med i produktionen i ett så tidigt skede som möjligt. Han vill sätta sig in omsorgsfullt i regissörens planer, han deltar gärna i musik- och regirepetitioner, utforskar scenografin och försöker växa in i verket från första början.
Mikki Kunttu har skapat ljus och visualisering för många dans-, teater- och operauppsättningar. Förutom vid Nationaloperan har Kunttu arbetat vid Cirque du Soleil, Den Norske Opera & Ballett, Danska Kungliga Baletten, Boston Ballet, Opéra national de Lyon och Malmö Opera. Kunttu har samarbetat med bland andra Tero Saarinen, Jorma Uotinen, Carolyn Carlson, Jiři Kylián, Akram Khan, Kenneth Greve, Andonis Foniadakis och Jorma Elo. Kunttu har därtill planerat ljus och visualisering för ett flertal inhemska TV-produktioner samt ljus och screendesign för Melodifestivalen i Helsingfors 2007 och screendesign i Malmö 2013 och Stockholm 2016.
Turunen har skapat scenkostymer sedan 1990. Vid Finlands Nationalopera har hon designat kostymerna t. ex. för baletterna Snödrottningen (2012), Den lilla sjöjungfrun (2015) och Kalevalalandet (2017). Hon har planerat kostymerna för Nederlands Dans Theater, Ballet de l’Opera de Lyon, Danska Kungliga Baletten, Grand Theatre de Geneve, Malmö Opera och Göteborgsoperan.