Vi på Nationaloperan och -baletten arbetar med hjärtat. Vårt arbete är väldigt betydelsefullt för oss, men framför allt borde det vara det även för andra. Därför är det också viktigt att se till att samhället och miljön runt omkring oss mår bra.
Ansvar är ett av de fyra värden som definieras i Nationaloperans och -balettens strategi. Ansvarsarbetet styrs av målen och mätarna i vår strategi. De väsentliga dimensionerna i vårt ansvarsarbete är ekonomiskt och konstnärligt ansvar gentemot samhället, ansvar för personalen samt miljöansvar.
På den här sidan lyfter vi fram några exempel på vad vårt ansvar handlar om. Ansvarsarbetet innebär att vi ständigt utvecklas och utvecklar, så vi uppdaterar sidans innehåll regelbundet.
Vi har förbundit oss till FN:s mål för hållbar utveckling. Av dem valde vi 2021 fem huvudmål som Operans och Balettens verksamhet främjar mest: God utbildning, Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, Hållbara städer och samhällen, Hållbar konsumtion och produktion samt Fredliga och inkluderande samhällen. Vi analyserar alltid fokusområdena i vår verksamhet med hänsyn till hur de främjar dessa mål. Vi utvecklar därtill vår ansvarsrapporteringen utgående från dem.
Konstnärligt ansvar
Vi är Finlands enda professionella opera- och baletthus och betjänar därmed hela det omgivande samhället genom att erbjuda högklassiga opera- och balettupplevelser för olika publik- och åldersgrupper i hela Finland. Vi satsar allt mer på att våra föreställningar ska avspegla moderna värden och tilltala olika åldersklasser och personer med olika bakgrund. Arbetet är långsiktigt, eftersom produktionsprocessen för enskilda opera- och balettproduktioner tar flera år och vissa produktioner finns på repertoaren i åratal, till och med i decennier.
Stage24 tar upplevelsen till dig
Med vår tjänst Stage24 kan vi erbjuda våra hellånga opera- och balettföreställningar som livestreaming och inspelningar också för dem som inte kan komma och se föreställningarna i Operahuset. I tjänsten finns också kortare videor, ljudinspelningar och bakgrundsartiklar.
Med Stage24 kan vi nå många gånger fler människor än med våra föreställningar på plats – 2023 hade vi nästan 1,5 miljoner digitala publikkontakter.
Vintern 2024 lanserade vi också smart-TV-appen Stage24, som planerats i samarbete med Sofia Digital, för att ge en ännu bättre användarupplevelse och individuell service. Vissa föreställningar streamas i samarbete med Yle och de europeiska tjänsterna ARTE Concert och OperaVision.
Principer för representativitet
I många klassiska opera- och balettverk framställs representanter för minoriteter med hjälp av stereotypier. För att bättre kunna identifiera och hantera detta fenomen införde vi våren 2023 principer för representativitet. Med hjälp av dem kan vi på ett mer enhetligt sätt och tillräckligt tidigt i produktionsprocessen ta oss an utmaningarna med representativiteten i verken. I synnerhet när det gäller produktioner som återkommer på repertoaren är det bra att stanna upp och granska den gamla iscensättningen med nya ögon.
I opera- och balettverk är utmaningarna kring representativiteten vanligtvis relaterade till etniska minoriteter (t.ex. rasifiering, exotism och orientalism). Principerna för representativitet hjälper att ta hänsyn till hur alla minoritetsgrupper framställs. Också kroppsbild och nödvändigheten och framställningen av vålds- och intimscener granskas.
I mer än 30 år har Operans och Balettens publikarbete erbjudit gratis föreställningar och inkluderande konstnärlig verksamhet för människor i alla åldrar på olika håll i Finland. Publikarbetet gör konsten mer tillgänglig och fostrar nya generationer av publik och framtida artister.
År 2023 var mer än hälften (262) av alla våra föreställningar gratis. Vårt publikarbete besökte 47 orter och nådde nästan 45 000 åskådare och deltagare.
Vår viktigaste form av publikarbete är samarbetet med skolor. I det ingår bland annat dansworkshoppar och operaföreställningar som proffs och skolelever gör tillsammans. För seniorer arrangerar vi eftermiddagsdans i Operahusets huvudfoajé. Dessa Tedanser sänds också direkt och följs på servicehem.
Personalens Mångfaldsforum arbetar för att främja jämlikhet.
Miljöansvar
Vi identifierar och minimerar aktivt miljöpåverkan från vår verksamhet. Det här gör vi bland annat genom att digitalisera kundtjänsten och våra interna processer, utveckla ljussättningens och scenteknikens energieffektivitet samt i all verksamhet välja miljövänliga material och effektivisera återvinningen.
Målet ett kolneutralt hus
Den första beräkningen av och rapporten över Operans och Balettens koldioxidavtryck gjordes 2021 (baserat på uppgifter från 2019). Dessutom har vi beräknat koldioxidbelastningen för fem genomförda scenografier under åren 2021–2023 för att bättre identifiera utsläppskällor.
De största utsläppen från vår egen verksamhet, exklusive publikens resor, uppstår av inköpta produkter och tjänster (58 %), följt av produktionsvaror (15 %). I scenografin härrör den störa delen av utsläppen från anskaffning och användning av metallprodukter, på scenen från elektronik och i kostymateljén från anskaffning av tyger och textilier.
Materialens nya liv
Fastän metallprodukter utgör under 10 procent av våra årliga anskaffningar av scenografimaterial, står metaller för den största delen av kulissverkstadens utsläpp. Vi undersöker för närvarande möjligheten att ersätta metalldelar med I-balkar i trä som används i byggindustrin.
När en produktion kommer till slutet av sin föreställningscykel separerar vi kulissernas olika material för återvinning. Vi levererar också kulissdelar och möbler till tjänster inom den cirkulära ekonomin.
Vid renovering tar vi tillvara produkter som kan användas till reparation på andra håll i fastigheten. Exempelvis när omklädningsrummen förnyades sparade vi gröna glasdörrar i gott skick.
Kostymateljéns tillskärnings- och lumpavfall skickar vi till ett inhemskt företag som förädlar textilfibrer till produkter för bland annat industriservice. Större bitar av tillskärningsavfall ger vi också till daghem som pysselmaterial. Dräktskatter får nytt liv genom ändringar samt våra populära loppisförsäljningar.
Solenergi från taket och kolneutral värme
Sommaren 2020 installerades ett solenergikraftverk på Operahusets tak som del av Senatfastigheternas landsomfattande solprogram. Vårt takkraftverk består för närvarande av 122 solpaneler och är drygt 200 m2 stort. Systemets elproduktion uppgår till cirka 34 700 kWh i året, vilket minskar CO2-utsläppen med ungefär 16 ton. Resten av elen som vi förbrukar produceras till 100 procent med förnybar vattenkraft.
Fjärrvärmen och fjärrkylan som används i huset är till 100 procent kolneutrala produkter.
Våra restauranger samlar te- och kaffesump som förädlas till odlingsjord.
Sommaren 2024 anlades en mikroskog och en landskapsäng vid Operahuset i samarbete med Senatfastigheter. Läs mer (på finska).
Ansvar för personalens välbefinnande
Vi skapar en bra och inspirerande arbetsplats för alla yrkesgrupper genom att arbeta jämlikt, öppet och rättvist samt erbjuda möjligheter till kontinuerlig utveckling och stötta personalens trivsel och säkerhet i arbetet samt arbetsförmågan. Vi erbjuder arbete i Finland även åt professionella som talar andra än de inhemska språken.
Gott uppförande tillåtet
En konstinstitution är en arbetsplats liksom vilken som helst och alla har rätt att arbeta i en säker miljö. Vi har sedan 2012 använt modellen Gott uppförande tillåtet med syftet att hindra osakligt beteende och sexuella trakasserier i vår arbetsgemenskap.
Modellen hjälper alla som arbetar i huset att lättare förstå vad som är ansvarfullt uppförande på jobbet och vad som inte är det – och gör det lättare att påtala fall av osakligt beteende så att de genast kan behandlas tillsammans. Arbetsplatsmedlarna, förtroendepersonerna, arbetarskyddsfullmäktige och företagshälsovården hjälper till att lösa situationerna.
Beredskapen att påtala osakliga situationer har ökat på vår arbetsplats och öppenheten hjälper oss att komma vidare.
Intimitetskoordinator
Vi tog hjälp av en intimitetskoordinator för första gången i operan Salome, som hade premiär 2022. En professionell intimitetskoordinator säkerställer den fysiska och psykiska säkerheten i verkets intima scener för alla som medverkar i produktionen.
Från och med hösten 2024 går en intimitetskoordinator i början av repetitionerna för alla operaproduktioner igenom ett psykologiskt säkert arbetssätt med hela arbetsgruppen. Dessutom identifieras separat sådana verk som kräver mer hjälp av en intimitetskoordinator.
Utbildning har inletts för alla yrkesgrupper som deltar i repetitions- och föreställningsprocessen om vikten av samtycke och personliga gränser, så att den egna personalen kan skapa en säkrare arbetsplats för artisterna. Våra principer för intimitetsarbete är under utveckling.
Som aktör med offentlig finansiering är vårt mål att kontinuerligt göra verksamheten effektivare och öka andelen egen finansiering samt göra ansvarsfulla placeringar. Vi planerar vår verksamhet många år framåt även ur en ekonomisk synvinkel.
Virtuell scenmiljö
Vår virtuella scenmiljö XR Stage är ett verktyg som möjliggör planering av produktioner i en realistisk miljö redan i produktionsfasens tidiga skede. Immersiva, tredimensionella scenbilder ger exakt information om scenens utseende och funktion samt möjlighet att testa alternativ för att säkerställa ett både konstnärligt och tekniskt fungerande slutresultat. Även uppbyggnaden av verkets belysning och projektioner kan påbörjas i den virtuella miljön långt innan de faktiska scenrepetitionerna börjar, vilket i sin tur förbättrar verkens kvalitet.
Användningen av den virtuella modellen gör det möjligt för en konstnärlig arbetsgrupp med medlemmar i olika länder att samarbeta i en riktig visuell miljö, vilket förbättrar dialogen och minskar behovet att resa. Detta stärker också noggrannheten i de slutliga planerna, vilket minskar både materialspill vid tillverkning av sceninredningen och behovet av sena ändringar av scenografin under repetitionsperioden.
Våra arbetsdagar piggas numera upp av baletteleverna som kilar omkring i Operahusets korridorer. Nationaloperans och -balettens balettläroanstalt flyttade i början av 2022 från Sörnäs till Operahuset, där lagerutrymmen byggdes om till tre nya repetitionssalar samt omklädningsrum och pausutrymmen.
Det att skolan finns under samma tak som baletten är både mer ekonomiskt och mer ekologiskt. Det gör det också möjligt för barnen och ungdomarna att ha ett närmare samarbete med Nationalbalettens professionella dansare och ger dem en bättre uppfattning om dansarens yrke. De nya lokalerna betjänar också grupper som gästar Almisalens scen samt produktioner inom ramen för publikarbetet.
Balettläroanstalten har cirka 40 studerande i åldern 16–18 år som siktar på en yrkesexamen och cirka 150 elever i åldern 7–15 år inom grundundervisning i konst samt nybörjarundervisning i balett.