Skip to content

En fulländad hämnd? 

Hugo von Hofmannsthal (1874–1929), som våndades över valet mellan en präktig tjänstemannakarriär och konsten, hade redan som tonåring gjort sig känd med sina dikter och småskaliga symbolistiska pjäser. Deras intensiva stil och slående metaforer gav honom en dekadent stämpel.   Pjäsen Elektra, som Hofmannsthal skrev mellan 1901 och 1903, var för honom ursprungligen främst ett experiment…

Tosca – en perfekt opera full av skärpa och detaljer

Läs regissören Christof Loys tankar om operan Tosca.

En människa från drömmens värld 

Ryttaren var den första operan för både kompositören Aulis Sallinen och författaren Paavo Haavikko. För konstfältet i Finland innebar den en nyhet med långtgående konsekvenser.

”Opera ska vara full av liv”

Högst aktuella Djurfarmen, baserad på George Orwells klassiska roman, har premiär på Nationaloperan den 28 mars. Kompositören Alexander Raskatov har införlivat sina egna erfarenheter av Rysslands turbulenta historia i operan.

Körföreningen grundades för 80 år sedan

Nationaloperans kör firar sitt 80-årsjubileum 2025. Läs en intressant artikel om hur kören bildades.

Kika in bakom kulisserna: Proffs presenterar sina redskap

Många toppspecialister inom olika områden arbetar i Operahuset. I den här artikeln berättar några av dem om sina viktigaste arbetsredskap. Texten illustreras av fantastiska bilder!

Thomas Mann och längtans anatomi

Döden i Venedig, som kommer att ses på Nationalbaletten hösten 2024, är baserad på Thomas Manns novell med samma namn. Läs mer om om Thomas Manns liv, verk och dess betydelse.

Intimitetskoordinatorn bidrar till att skapa en säker arbetsmiljö

Intimitetskoordinatorn hjälper regissören att skapa scenernas dramaturgi och ser till skådespelarnas säkerhet och välbefinnande. I den här artikeln berättar intimitetskoordinator Pia Rickman om sitt arbete och sin roll i Salome.

Nybörjarguide till balett

Tämä täsmäopas kertoo perustiedot taiteenlajista baletti: miten balettiesitys etenee, mihin kaikkeen teoksissa voi kiinnittää huomiota sekä miten valita elämän ensimmäinen baletti.

”Kärlek som inte vågar säga sitt namn”

Thomas Mann, författare till novellen Döden i Venedig och många av hans samtida var tvungna att dölja sin egen sexualitet.