Skip to content

Intimitetskoordinatorn bidrar till att skapa en säker arbetsmiljö

Intimitetskoordinatorn hjälper regissören att skapa scenernas dramaturgi och ser till skådespelarnas säkerhet och välbefinnande. I den här artikeln berättar intimitetskoordinator Pia Rickman om sitt arbete och sin roll i Salome.

Morgonstjärnan

Nationaloperans nya uruppförande baserar sig på Karl Ove Knausgårds roman. Det aktuella verket fördjupar sig i den moderna människans kriser. Vad händer med människans sinne när världen förändras på ett sätt som är svårt att förstå eller kontrollera?

Teckenspråkstolkar på Nationaloperan och -baletten

Teckenspråkstolkar Päivi Masih, Kaisa-Maija Rauha och Maarit Widberg-Palo berättar om tolkning av operor på Nationaloperan och -baletten. Man strävar efter att tolka allt i föreställningen: hela orkestern, sångarna och kören. Förberedelseprocessen tar totalt cirka ett halvår. Läs mer om tillgänglihet vid Operan och Baletten

”Strauss musik avslöjar Salomes oskuld”

Richard Strauss opera Salome ses på nationaloperans huvudscen under våren 2022. Regissör Christof Loys tankar om Salome.

Phantom phacts

10 saker som du inte kände till om Fantomen på Operan. Läs mer!

Fantomen på Operan med scenografens ögon

Teppo Järvinen, scenograf för Fantomen på Operan, berättar om sitt perspektiv på verket. Se video på Stage24!

”Min största inspirationskälla för Ringen är Wagners musik”

Kostymör Erika Turunen berättar om sitt arbete med dräkterna till den massiva Ringen på Nationaloperan. Läs den inspirerande artikeln!

”En av de viktigaste konstruktionerna i konstens historia”

Nationaloperans Ringen fortsätter med den tredje delen Siegfried i mars 2023. Läs chefsdirigent Hannu Lintus tankar om Nibelungens ring.

Ringen är en visuell saga där allt är möjligt

Mikki Kunttu, som planerat Ringens ljussättning, scenografi och screeninnehåll, berättar vad som inspirerar honom i den massiva sagan.

I musiken finns allt som behövs

”Nibelungens ring hör till de förnämsta verk som jag känner. Jag blev redan vid unga år intresserad av verket. Jag började delvis av misstag att se på Rhenguldet, men snart hade verket mig helt i sitt grepp och jag var tvungen att se också de övriga delarna. Både musiken och berättelsen fängslade mig. Jag hade redan tidigare sett många operor men detta var en omskakande upplevelse”, regissören Anna Kelo berättar.