Vet du hur stort sortiment av instrument en slagverkare i operaorkestern kan ha? En stor del av musikerna trakterar ett enda instrument, men slagverkarens repertoar kan beroende på verket bestå av så många som tjugo olika instrument.
I operaorkestern delas slagverkarna i två grupper, pukslagare och andra slagverkare. ”Under en föreställning spelar pukslagaren oftast enbart pukor eller timpani, men till slagverkarens grundset hör bastrumma, cymbaler, triangel och virveltrumma, eller flera av dessa”, berättar slagverkaren och vicestämledaren för pukorna Heikki Parviainen.
Ofta utvidgas sortimentet med ett urval andra instrument såsom klockor, gonggonger, xylofoner, kastanjetter, klockspel, rörklockor och andra perkussionsinstrument. ”Exempelvis i Puccinis opera Madama Butterfly finns det gonggonger, eftersom operan utspelar sig i Japan och kompositören ville att det skulle höras i musiken”, säger Parviainen.
I vissa verk förekommer så många instrument att det krävs fler musiker. ”Bland operatonsättarna hör Sjostakovitj till dem som skrev en mängd slagverksstämmor i sina verk. I operan Lady Macbeth från Mtsensk var vi visst åtta slagverkare som spelade samtidigt. Å andra sidan finns det verk som kräver tjugo olika instrument men de spelas turvis så att en musiker räcker till”, förklarar Parviainen.
För mera sällsynta effekter finns det sedan olika knep. ”Om tonsättaren vill ha med några mycket specifika typer av sound, så kommer det oftast an på slagverkarna att producera dem. Det må nu sedan vara fråga om visselpipor eller om att krossa glas eller spela på ett leksakspiano; det är vi som skall klara skivan. Jag har till och med en gång spelat på en trälåda med eldröda kvastar.”
På den nedanstående videon kan du kolla upp olika slagverk.