Balettmästarna byts, Sylvestersson består
1962 började en period vid Nationaloperans balett då kompaniet saknade en stadigvarande chef. Istället hade baletten allt oftare gästande utländska koreografer och lärare.
1962 började en period vid Nationaloperans balett då kompaniet saknade en stadigvarande chef. Istället hade baletten allt oftare gästande utländska koreografer och lärare.
Strax efter krigen började baletten resa på besök även utomlands. Det första besöket genomfördes så tidigt som 1946 och gick till Kungliga operan och Konserthuset i Stockholm. Året därpå styrde en mindre grupp kosan mot Danmark och Norge.
Finlands nationaloperas och -baletts balettläroanstalt har en historia som sträcker sig till Nationalbalettens första år på 1920-talet, när det även gavs undervisning i samband med balettruppen. Till en början drev danskonstnärerna en avgiftsbelagd privat dansskola i samband med Operan.
En ny period inleddes vid Nationalbaletten 1984, när kompaniets tidigare premiärdansare Doris Laine anställdes som balettchef efter många chefer som blivit kortvariga på posten.
Från Nationalbalettens första steg har dansarna utgjort ett internationellt kollektiv över riksgränser och språkområden.
Nationalbaletten har under årtiondenas lopp haft som mål att föra ut konstformen till folket, också utanför Operahuset. Å andra sidan har nya målgrupper lockats att bekanta sig med konstformen exempelvis med produktioner riktade till barn och genom att erbjuda skolelever möjlighet att komma och se repetitioner.
Många av Nationalbalettens dansare har under sina aktiva år även utvecklats till koreografer och fått en fortsatt karriär som koreografer antingen för sina egna danskompanier, vid Nationalbaletten eller ute i världen. De tidigaste koreograferna inom truppen kom redan före krigen.
I början av det nya millenniet inleddes en ny, över 20-årig period vid Nationalbaletten under ledning av nordiska chefer. Baletten också uppnådde den länge efterlängtade statusen som likställd med operan.
Nationalbaletten letade på 2000-talet efter nya former för sysselsättning av unga dansare. 2008 antog Nationalbaletten 11 unga dansare som praktikanter på läroavtal och snart började Nationalbaletten planera en egen ungdomsgrupp för nyutexaminerade dansare i åldern 18–22 år.
Balett som en visuell konstform har även lockat film- och tv-producenter. Den första finska helaftonsbaletten som spelades in som film var Irja Koskinens koreografi Pessi och Illusia.